Annons:

Segulah vill sälja Etraveli

Riskkapitalbolaget Segulah vill sälja Nordens största internetresebyrå Etraveli, som man köpte för tre år sedan. Prospekt för intresserade köpare har cirkulerat de senaste två månaderna.

Flera branschexperter inom den nordiska online travel-världen har vad TN erfar under våren tagit del av dokumentation och/eller tillfrågats att agera rådgivare vid en affär. Någon prislapp finns inte i prospektet.
Percy Calissendorff, delägare i Segulah, vill inte kommentera om det finns ett prospekt ute – men säger samtidigt att man utvärderar Segulah IV-fondens ägande i bolaget kontinuerligt.
– Vi ser Etravelis kommande tillväxt främst utanför Norden, som Tyskland, och det kan finnas intresse för bolaget av en annan ägare på en mer europeisk nivå.
Vilka är då tänkbara köpare? Branschföreträdare som TN tillfrågat menar att varken de stora online- och resebyråspelarna i Norden och Europa är intresserade. Travelocity, som valt att lämna Norden, sålde Resfeber till Resia, Amadeus har avyttrat Travellink, som växer organiskt, till Odegeo. Ticket satsar hårt på sitt eget varumärke online i kombination med sina butiker. Expedia vill växa i Norden, men förvärvar sällan. Etravelis nackdel vid en försäljning är att man inte har något starkt varumärke utan en flora av relativt okända varumärken.
– De lever på volymer som kommer från köpta varumarken som tappat sin organiska trafik. Den mesta business i dag genereras från köpt trafik som när som helst kan tas över av någon annan. Ralph Axelson har förvaltat det väl och så länge som han driver det tror jag att de kommer att fortsatta tjäna pengar, men på sikt är jag tveksam till deras överlevnadsförmåga, säger Stephan Ekbergh, som sålde Travelstart till Etraveli 2010.    
Etravelis satsning i Ryssland ses som ett sätt att ”smycka bruden” inför en försäljning, där det är viktigt att visa upp tillväxt och ökad lönsamhet. Försäljningsmässigt står Etraveli och stampar. Nettointäkterna var 506 miljoner 2012, på samma nivå som 2011. Däremot ökade EBITA-vinsten från 156 miljoner 2011 till 165 miljoner 2012, vilket enligt vd Ralph Axelson är det främsta beviset att Etraveli har ett framgångsrikt koncept.
– Det är det nyckeltalet våra ägare mäter oss efter.
Mer troligt är att köparen blir ett annat riskkapitalbolag, svenskt eller utländskt.  
– Det blir nog en spelare som inte kan resebranschen så bra, som inte förstår att det kanske inte går att krama ut så mycket mer av bolaget, säger en branschbedömare.

Ralph vill inte casha in

Vid en eventuell försäljning av Etraveli tyder det mesta på att ledningen med vd Ralph Axelson i spetsen skulle stanna kvar. Precis som när Norvestor sålde till Segulah är det troligt att en ny ägare ställer samma krav. Axelson och affärsutvecklingschefen Johan Elwin ses som de två viktigaste nyckelpersonerna enligt en branschbedömare.
Ralph Axelson menar att försäljningsspekulationerna inte påverkar hans arbete.
– Ägs du av ett riskkapitalbolag är du alltid till salu. För oss är det business as usual.
Vill du casha in och sälja din andel om Segulah säljer?
– Det är inget jag funderar på. Det är inte min drivkraft, den är att bygga bolag.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024