Annons:

Brakförlust för American Express i Sverige

Sveriges största affärsresebyrå American Express Business Travel i Sverige går igenom ett stålbad och redovisade en storförlust förra året.

Förra året gjorde bolaget en brakförlust på 69 miljoner kronor (-15) och när en större omstrukturering av verksamheten inleddes i våras upprättades en kontrollbalansräkning, som visade att resebyrån hade en kapitalbrist. Denna kapitalbrist ska täckas av moderbolaget American Express Euro Travel i Holland.
Vad TN erfar innebär omstruktureringen att ett 60-tal personer fått sluta på resebyrån före sommaren, vilket skulle betyda att cirka 10 procent av personalstyrkan slutar, då Amex i Sverige hade 505 anställda i medeltal förra året. Enligt bokslutet uppgår omstruktureringskostnaderna under våren till 117 miljoner kronor. Det kan jämföras med att Amex förra året, då man endast gjorde mindre neddragningar, hade omstruktureringskostnader på 18,9 miljoner kronor. American Express Business Travels nya Nordenchef Dan Håkansson vill inte bekräfta uppgifterna om antalet uppsagda. TN har inte fått göra någon telefonintervju med honom utan endast fått mejlsvar, förmedlat av bolagets pr-avdelning i London. Men han förklarar att omstruktureringen är en del av ett globalt sparpaket.
– Tidigare i år lanserade vi ett globalt omgörningsinitiativ som innebar personalnedskärningar proportionellt fördelat mellan USA och övriga världen. Vi har gjort förändringarna så vi kan investera i och förbättra vår produkt och service kopplat till hur kunderna vill göra affärer med oss, online och med automatiserade serviceverktyg.
Utnämningen av Dan Håkansson till Nordenchef är en kovändning av koncernen som förra sommaren avskaffade den renodlade Nordenchefstjänsten. I stället hamnade Norden under Storbritannienchefen Anthony Drurys chefskap – en lösning som uppenbarligen inte fungerade.
Drury var duktig och mycket uppskattad, men att leda två så stora verksamheter som Storbritannien och Norden är ju nästan omöjligt uppdrag, säger en resebyråchef med insyn i American Express.
Dan Håkansson blir den första svenska Nordenchefen på 11 år. Han har arbetat mer än 20 år inom koncernen och känner den svenska och nordiska marknaden väl. Tillväxt står högt på agendan, något som Amex misslyckats med i Sverige. På fem år har bolaget tappat en tredjedel av både den totala försäljningen och nettoomsättningen.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024