Annons:

Resebyråerna skeptiska till Ryanair

Ryanairs besked för en tid sedan att bolaget ska göra sina priser tillgängliga i GDS:erna, övertygar inte resebyråerna i Sverige.

– Vi förhåller oss avvaktande till detta. Ryanair har en hel del att bevisa för resebyråbranschen om man säger så, säger Tomas G Olsson, generalsekreterare på Svenska resebyråföreningen.
Ryanair flyger på sin nya snällare linje. På bolagsstämman i oktober meddelade vd:n Michael O’Leary att machoimagen skulle skrotas och att man skulle eliminera saker som ”gjorde folk förbannade i onödan”.
 Därefter lanserades en företagslåda på flygbolagets hemsida där kunder fick posta förslag på förbättringar. Ett av förslagen blev verklighet i december när Ryanair halverade avgiften för överviktigt bagage – från 20 till 10 euro.
Den 1 februari infördes platsbiljetter och bara någon vecka senare meddelade Ryanair alltså att bolaget för ”aktiva förhandlingar” med ett antal GDS-leverantörer.
Vidare meddelades att bolaget kommer att dyka upp i någon av dessa kanaler under sommaren, om förhandlingarna går i lås.
Detta är en helomvändning från Ryanairs tidigare strategi att endast sälja biljetter via egna kanaler, och enligt nyhetssajten travelmole.com har Michael O’Leary bekräftat att det är fjärde kvartalets förlust på 35 miljoner euro som ligger bakom den plötsliga U-svängen.
– Ja, de har väl ett behov av att sälja fler biljetter, konstaterar Tomas G Olsson och fortsätter:
– Det är upp till bevis för Ryanair. Bolaget har lite för lätt för att ändra flygtider och ställa in avgångar för att bolaget ska kännas som en stabil samarbetspartner. Ska man samarbeta med Ryanair måste man få till ordentliga avtal.

Ryanair har inte gjort någon hemlighet av att man vill komma åt affärsresenärerna. Vad tror du om det?
– Jag tror att de i så fall måste se över destinationsutbudet. Paris och London funkar, men nu har de ju lagt ner Frankfurt. Jag tror dessutom att affärsresenärer som ska vara borta över dagen vill landa närmare städerna än vad Ryanair oftast gör.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024