Andrepilotens sista meddelande till flygledartornet löd:
– Alright, good night.
Men om han talade av egen fri vilja eller under hot är en öppen fråga.
Även om Malaysia tidigare uppgett att spårningssystemet Acars stängts av på flygplanet så har det varit oklart om det upphörde att fungera före eller efter den sista radiokontakten med besättningen.
Att systemet stängts av och att piloten inte nämner någonting om problem stärker misstanken om attpiloterna kan ha varit inblandad i planets försvinnande. Utredarna genomförde förra veckan husrannsakan hemma hos piloterna. I kaptenens hem beslagtog man bland annat en flygsimulator. Man ska undersöka den för att se om piloten övat på den manöver som fick planet att ändra kurs och höjd.
Förutom att planet avvek från rutten till Peking genom att lägga om kursen åt nordväst finns det uppgifter om att det ändrade höjd dramatiskt, enligt New York Times.
Man kan inte vara säker på att det var en av piloterna som talade med flygledarna. Det skulle kunna vara någon som tagit sig in i cockpit. Men om någon skulle försöka bryta sig in genom dörren till cockpit, som alltid hålls låst, skulle piloterna ha god tid på sig att slå larm till flygledarna. de enda gångerna piloterna öppnar dörren är för att ta emot maten som kabinpersonalen serverar och för att gå på toaletten.
Text: Vagabond