Annons:

Flighten som aldrig avgår i tid

Luftrummets mest opålitliga flygning kan ha korats. Wizz Airs flight W62206 från Luton till Budapest har varit försenad vid start 293 gånger – i följd.

Sedan 1 juni förra året har varenda avgång på Wizz Air-flighten varit försenad, 293 gånger på raken. Förmodligen ett mycket svårslaget rekord.

Statistiken kommer från EUclaim, ett i raden av nya företag med affärsidén att hjälpa resenärer att få ut ersättning för försenade och inställda flyg.

Wizz Air slår ifrån sig och säger till The Telegraph att avgångar som lyfter inom 15 minuter efter avgångstid räknas som i tid, enligt normen i flygbranschen. EUclaims statistik har tagit med även de flygningar som avgått inom en kvart.

Enligt Wizz Air har 73 procent av avgångarna med flight W62206 lyft från Luton i tid sedan juni förra året.

Femton passagerare har begärt 215 pund, drygt 2200 kronor, i ersättning för förseningar på den aktuella flyglinjen, men många fler har rätt till ersättning enligt EUClaim.

Enligt EU-direktiv 216 har flygpassagerare rätt till ekonomisk kompensation från flygbolaget om flygresan blir inställd eller är försenad med mer än tre timmar vid ankomst.

Att ansöka om ersättning på egen hand är krångligt och tidsödande – och det är inte alls säkert att flygbolaget ger dig rätt – vilket skapat en marknad för företag som hjälper försenade passagerare att få sin ersättning. Några exempel är Flightright, Refund.me, AirHelp och EUclaim.

Text: Vagabond

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024