Annons:

SAS skär bort var tredje säljare

SAS skär ner på säljorganisationen med knappt en tredjedel för att spara närmare 100 miljoner kronor. Trots det är målet att bibehålla eller öka försäljningen.

Förra året lade SAS fram ett sparprogram på 2 miljarder kronor. En del bestod i att varsla 300 personer med administrativa uppgifter. Säljorganisationen ska före årets slut minska från 300 till 210 personer globalt.

De 90 personer som får gå finns på alla SAS marknader och innebär en besparing på grovt räknat 90 miljoner kronor enligt beräkningar som TN gjort.

– För att minska med så många måste man förändra hela sättet att jobba. Det går inte att bara släppa folk och tro att man ska kunna göra samma saker, säger Annelie Nässén, global försäljningsdirektör på SAS.

Det här innebär geografisk prioritering av de viktigaste marknaderna, mindre personlig bearbetning och mer kontakter via telefon och mejl, samt virtuella tjänster och digitala lösningar.

– Mot mindre marknader och kunder har vi inte längre möjlighet att ha en personlig bearbetning. Vi ska bearbeta de kunder och marknader som är viktiga för oss, fast vi måste hitta nya sätt.

Inga personalkategorier har fredats, men de flesta som lämnar är säljare, eftersom de varit flest. Antalet chefer halveras.

– De chefer som är kvar får större ansvar – titta på mig: förut var vi fyra vice presidents, nu är det bara jag. Men jobbet är detsamma, kan jag lova.

SAS stänger kontor i Singapore, Moskva och Spanien, de marknaderna bearbetas från andra länder.

I Norden har så gott som alla som ska sluta redan lämnat, men processen pågår på andra håll.

– På vissa marknader har man en anställningsform som är spännande: I Japan kan man till exempel inte säga upp anställda, där gäller frivillig avgång.

Ni minskar med 90 personer, men är tanken att kunna sälja lika mycket?
– Ja. Vi måste bli mer ”lean”. Varken vi eller andra har råd att bära på kostnader kunderna inte vill betala för. Då måste man sänka kostnaderna och samtidigt bibehålla eller öka intäkterna. Hur, det är det vi har inlett nu, så om du tycker att jag börjar bli gråhårig stämmer det, säger Anne­lie Nässén.

Kommer nedskärningarna att påverka kvaliteten?
– Som kund eller agent kan du gå från en key account mana­ger till en annan, eller bara bli uppringd. Då kan det såklart bli kvalitets­brister under en period. När vi i november går in i vårt nya finansiella år måste allt fungera.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024