Ticket Privatresor har valt en tuff attityd gentemot Lufthansa på grund av den nya avgiften.
– Det är i praktiken en straffavgift som Lufthansa infört. Det slår igenom på biljettpriset och gör deras biljetter dyrare, men minskar också transparensen i marknaden. Vi måste då prioritera försäljning av andra flygbolag som ger oss möjlighet att sälja deras biljetter på ett effektivt sätt och till schysta villkor, säger Tickets marknadschef Michael Kapil.
Affärsresebyråerna HRG Nordic och Via Egencia betonar att de endast undviker att boka Lufthansa (inklusive dotterbolagen Swiss, Brussels Airline och Austrian) om deras företagskunder ber om det.
– Vi driver ingen egen linje. Vi har kunder som uttalat vill att vi försöker hitta andra alternativ till att boka Lufthansa. Andra kunder håller sig mer neutrala, säger vd Christer Nordlund på HRG Nordic.
Samma bild ger Lotten Fowler, chef för affärsreseföreningen SBTA. Lufthansaavgiften diskuterades nyligen i SBTA:s globala råd. Flera av storföretagen har aktivt bett sina resebyråpartners att styra bort försäljning från Lufthansabolagen i möjligaste mån, medan andra avvaktar.
– Eftersom avgiften gäller biljetter utskrivna på Lufthansadokument går det även att undvika avgiften genom att skriva ut biljetterna på SK-dokument (SAS-biljetter, TN:s anm) på sträckor där de samarbetar, säger Lotten Fowler.
Resia, som både har affärsresor och privatresor, har inte fått några reaktioner från affärskunder och säljer även Lufthansa som vanligt till privatresekunderna.
– Självklart är vi oroade för konsekvenserna om fler flygbolag följer efter Lufthansa. Men den kampen drivs av Resebyråföreningen, säger Resias kommunikationschef Ingela Schönning.
De offentliga verken och myndigheterna som utnyttjar det statliga ramavtalet för utrikesflyg som gäller till slutet på maj 2016 behöver dock inte bekymra sig om den extra avgiften. Lufthansa får inte ta den extra bokningsavgiften på deras resor.
Enligt lagen om offentlig upphandling får ramavtalet inte ändras väsentligt och införseln av bokningsavgiften är att betrakta som en väsentlig förändring för det fanns inte med i Lufthansas anbud, säger Sandra Lukins på Kammarkollegiet.