Annons:

Flygresor.se är Sveriges bästa metasöktjänst

Men det är tajt i toppen. Momondo är bara en decimal under. "Det är hälsosamt med konkurrens", säger Kristoffer Rengfors, marknadschef på Flygresor när han tar emot företagets Wilhelmina Skoghdiplom.

Flygresor.se fokus är inte att jämföra allt hyrbilar till hotellrum utan att fokusera på en sak: flygresor. Bolaget har funnits sedan 2007. För fyra år sedan sålde ägarna bolaget till Etraveli. De behöll biprodukten Flightradar.

Varför vinner ni?

– Vi fokuserar på användarna och deras beteende och trender. Vi lyssnar inte lika mycket flygbolagen och alla experter, säger Kristoffer Rengfors.

Utmaningen att leverera bästa pris en flygresa blir allt knivigare. Att jämföra en “äkta” resa är svårt när det finns olika bokningsklasser och bagagepriser. Förra året gjordes det över 100 miljoner sökningar på sidan. Flygresor är störst i Sverige.

På bolagets andra sex marknader är man en utmanare.

Pengarna kommer in per klick i de flesta fall och per såld resa i några fall. 2016 var omsättning 93 miljoner och vinsten 15. 2017 är vinsten och omsättningen ännu bättre enligt uppgift.

– Vi följer inte med kunden till avslut och vi håller inte på och förföljer dem. Att sälja resor är våra kunder experter på, säger Kristoffer Rengfors.

Många känner igen Flygresor genom sången.

– Vi började med radioreklam för vi hade inte råd att gå i tv. Nu går vi överallt. Det är en ren varumärkesaffär. Känner inte folk till oss när de ska boka en resa blir inga pengar, säger Kristoffer Rengfors..

På bolaget arbetar cirka 15 personer, de flesta är tekniker.

– Vi har mer gemensamt med andra IT-företag som Pricerunner än med ett bolag som säljer solstolar. Det är samma utveckling som i resten av resebranschen. Det är mer teknik överallt, säger Kristoffer Rengfors.

Wilhelmina Skoghpriset är ett resultat av Resegeometri/Nordic Benchs årliga mätning Svensk Privatresebarometern. Undersökningen ställer bland annat frågan ”Har du erfarenhet av någon av nedanstående bokningssajter?”  (respondenten klickar för de sajter som stämmer). I en följande fråga anger man ”Vad är utmärkande för en bra bokningssajt enligt dig?”, se diagram nedan. Det som är viktigast är alltså ”Tydlig information om pris och innehåll”, ”Inga överraskande tillägg” och ”Användarvänlighet”.

I det avslutande steget får respondenten bedöma de sajter han/hon säger sig ha erfarenhet av ”Hur pass väl uppfyller dessa sajter dina kriterier för en bra bokningssajt?”. Detta på en elvagradig skala 0-10.

Resultaten summeras för respektive sajt vilket ger ett indextal som underlag för ranking.

Resegeometri/Nordic Bench är en oberoende part som förmedlar ”konsumentinformation” till de som ska boka en resa samt förmedla kunduppfattningar till sajtägarna så att de ska kunna förbättra sin sajt.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024