Annons:

Framtidsanalys: ”En tredjedel av alla fysiska möten försvinner”

Kairos Future vice VD och framtidsstrateg Johanna Danielsson ger oss här tre corona-insikter på kort sikt och tre på lång sikt. - Det mesta blir som vanligt igen: man ska inte ha övertro på att det kommer att ske beteendeförändringar på lång sikt, men sånt där flera drivkrafter samverkar, det består. Sparar det nya beteendet både tid, pengar och är enklare, ja då fortsätter vi. Till exempel med att jobba hemifrån flera dagar i veckan.

Kairos Future, tre insikter på kort sikt när det gäller corona?

– Krisen slår orättvist, förenklat uttryckt ligger de som har innoverat och investerat och sitter med stora lån pyrt till medan feta lata katter klarar sig bättre. Svårt då att se att branschen skulle gå stärkt ur krisen

– Hälften av svenskarna har tillgång till ett sommarhus, 14 procent äger en egen båt, sen finns det hundratusentals husvagnar och husbilar man gärna cocoonar i under dessa omständigheter. Inhemsk turism kan aldrig täcka upp för utländska gäster.

– Den svenska strategin har satt oss på förbudslistor världen över för sommarsäsongen, men kan ge varumärket en skjuts till nästa år

Kairos Future, tre insikter på lång sikt när det gäller corona?

– Minnet är kort: från tidigare katastrofer av olika slag har vi lärt oss: så snart restriktioner lyfts och media slutar rapportera om pandemin slutar vi oroa oss för den och börjar resa igen. Men den här gången har vi dessutom lågkonjunktur att ta med i beräkningen.

– Katalysator för förändring som redan var på gång: mötesindustrin kommer aldrig återhämta sig till fullo, vi har blivit skickliga på att väga investerad tid mot nyttan av fysiska möten. Drivkrafter som digitaliseringen, hållbarhetsmål och bekvämlighet gör att kanske 1/3 av fysiska möten försvinner och vissa konferensanläggningar kommer att bli överflödiga. Men de fysiska möten som genomförs lägger vi extra krut på!

– Det mesta blir som vanligt igen: man ska inte ha övertro på att det kommer att ske beteendeförändringar på lång sikt, men sånt där flera drivkrafter samverkar, det består. Sparar det nya beteendet både tid, pengar och är enklare, ja då fortsätter vi. Till exempel med att jobba hemifrån flera dagar i veckan.

Det är lätt att bli deprimerad av corona, hur ska man tänka för att inte må dåligt?

– Oavsett om man jobbar hemifrån eller inte längre har något jobb att gå till – sök dig till andra under ansvarsfulla former, tillsammans är det lättare att se kreativa lösningar och ta sig ur svårigheter. Det är i kontakten mellan människor det nya skapas, jobbar alla isolerade hemifrån kommer omstarten gå trögt för Sverige, företagen och individer.

Reseindustrin har haft stadig tillväxt sedan andra världskriget. När är vi back on track igen?

– Internationell turism behöver lång tid att återhämta sig, kan nog dröja till 2025. Men eftersom den bygger på fundamentala behov av att mötas, upptäcka, lära, njuta och många länder fortfarande står i tur att upptäcka världen kommer den fortsätta att växa på lång sikt. För mogna marknader, exempelvis de nordiska, så har vi dock sett att trenden att resa allt längre bort har brutits för flera år sedan. Istället är det upplevelserna som står i fokus, inte vart man reser.

Vad tror vi om följande grenar i reseindustrin, vad händer inom: 

Hotell: särskilt inom konferenssektorn kommer kakan att krympa vilket leder till omorientering mot nya målgrupper och verksamheter.

Flyg: kommer att ta flera år innan resandet är tillbaka på samma nivå, lite krångligare, dyrare, glesare men helt avgörande för ett land som Sverige. Tappar marknadsandelar till främst bilen som är flexibel och smittsäker. När självkörande bilar kommer på allvar blir de ett intressant alternativ för många sträckor i Sverige där underlaget inte räcker till för flyg eller annan kollektivtrafik.

Tåg: tågets roll i privatresandet är mycket begränsad, men med ett minskat och fördyrat flygutbud kan marknadsandelar öka, både för affärs- och privatresor. Utmaning: tåget börjar ofta från en plats där vi inte riktigt befinner oss, vid en tid som inte riktigt passar och slutar på en plats dit vi inte riktigt vill vid en tidpunkt vi inte helt kan lita på.

Destinationer: trenden mot resande närmre hemma fortsätter, både Svemester och till grannländerna. Vilket inte betyder att vi slutar boka utlandsresor.

Affärsresor: vi väljer vant ut vilka möten som kräver fysiska möten och vilka som inte gör det. Kommer inte återhämta sig fullt ut.

Reseindustrins största utmaning?

Hitta nya affärsmodeller, lösningar och samarbeten när delar av den traditionella affären inte återvänder tillräckligt snabbt.

Behålla de bästa medarbetarna genom kris och lågkonjunktur.

Stå rustad inför framtida kriser, vi lever i en orolig tid nu där Corona-pandemin inte är den sista utmaningen det kommande decenniet.

 

Namn: Johanna Danielsson

Titel: vice VD, framtidsstrateg
Familj: ja
Bor: Nacka
Senaste resa: Småland
Favoritreseapp: Waze
Min drömresa: En resa där jag är tillsammans med mina nära och kära, får stretcha mina gränser och lära mig något nytt. Resten är flexibelt.
Detta vet vi inte om dig: Ville bli kriminalkommissarie eller arkeolog när jag var liten. Att vara framtidsstrateg är ungefär samma sak, fast det handlar snarare att lösa gåtor riktat mot framtiden.

2 kommentarer

  1. Charlie: Hur skall det gå för alla säljare och marknadsförare? Dom lever på fysisk kontakt. Dvs träffa kunder och andra säljare!
  2. Erik: Tycker synd om alla konferenshotell och anläggningar som har konferenser som sin primära målgrupp. Det geografiska läget är ju oftast en bra bit utanför städerna, vilket gör att man heller inte kan locka andra kundgrupper.
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024