Annons:

Flygexperten Jan Ohlsson om uteblivet statsstöd till Norwegian

Travel News bad flygexperten Jan Ohlsson att svara på tre frågor om Norwegians framtid i Skandinavien och hur det påverkar SAS.

Jan Ohlsson, flygexpert

Norwegian nekas stöd i Norge. Varför?

Det pågår nog en del intriger i Norge. Erik G Braathen vill ju ha stöd för sin nya uppstart. Samtidigt vill norrmän flyga norskt och facket bojkottar Wizzair. Men regeringen har också flera gånger sagt man vill understödja Wideröe, SAS och Norwegian för att bibehålla konkurrens. Detta går inte ihop. 

Hur länge klarar Norwegian sig utan pengar?

För Norwegian skulle inget stöd bli enormt tufft. Oavsett behöver både SAS och Norwegian flera miljarder till snart, Norwegian redan i vinter, SAS till nästa vinter. Går Norwegian i putten uppstår genast ett nytt norskt flygbolag. Wizzair är här för att stanna. De kommer att växla upp, kanske även på långdistans. 

Kommer SAS att bli ensamt storbolag i Skandinavien?

SAS ensamt på täppan vore usla nyheter för konsumenterna. Men om Norwegian försvinner skulle SAS snart möta ännu värre vargar än Norwegian, både på lång- och kortdistans. Det kan också bli en lavin av nya flygbolag utan skulder.

9 kommentarer

  1. Kenneth: Ryker Norwegian så kommer många av bokningarna försvinna till ultra-LCC som inte finns i GDSen med alla dess optimeringar och segmentsersättningar till resebyrån. Försvinner 20-30% av omsättningen hos en resebyrå så blir en redan besvärlig situation ohållbar.
  2. Anders: Sluta kalla Janne för expert han är en tyckare som många andra här i världen. Finns ingen dokumentation på att han vet mer än någon annan
  3. Niklas: @anders Janne gör bra analyser. Jag kan förstå att de närmast sörjande är förkrossade. De förlorar ju sina arbetsplatser och sen kanske de börjar jobba med samma sak fast med betydligt lägre betalt. Wizz och Ryanair affärsmodel fungerar som MacDonalds fast utan mat. Och kunderna går dit i stora volymer därför det går snabbt och kunderna får sin mat som är ätbar utan att vara äcklig eller Michelinresturang standard. Det är inte mycket annorlunda med flygresor. Jag vill från A till B så snabbt som möjligt och i tid till en billig peng. Jag skall ju inte gå till hårfrisören eller bli smickrad av någon försäljare på NK när jag skall resa från A till B.
  4. Micke: Jag tycker att Janne är mycket initierad. Pilot sedan 1989.
  5. Anders: Vilka av hans "analyser" är sagda av honom som inte vem som helst kan säga? SAS får svårt? Det vet väl alla. Lågprisflygen kan ta marknader? Det är ju det han hoppas på för han ser allt i hur billigt det blir och inte på vilka premisser dom anställda arbetar. Han gillar inte SAS för att dom får statligt stöd plus något annat vad vet jag inte men är det inte bra då det finns ett antal anställda i företaget som skulle bli arbetslösa? Plus alla skattekronor som skulle sluta komma in till statskassan. Han har noll insyn i SAS och spekulerar hejvilt om deras ekonomi. Wizz är hans favorit med låga priser och noll anställningstrygghet.
  6. SteffTee: Anders; Spot On :-)
  7. Jessica: Väl skrivet Anders!
  8. Lars Johansson: Hur blir man ''flygexpert'' egentligen?
  9. thomas: IATA som ska vara flygbolagens intresse org, kör ett 50 år gammalt flygbiljett system med BSP och GDSer, göder med dessa mellanhands databaser som Sabre Amadeus travel port etc etc. Varje flygbolag betalar miljarder helt i onödan, de har ju egna databaser.
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024