Annons:

Annons:

Stena Line expanderar på Östersjön

Färjerederiet Stena Line stärker sin position i den expansiva regionen Östersjön. Med två nya större och modernare fartyg på linjen mellan Nynäshamn och Ventspils ökar de fraktkapaciteten med 30 procent under 2021 och tar samtidigt upp kampen om resemarknaden på Östersjön, enligt ett pressmeddelande.

Stena Line är ett av världens ledande färjerederier för frakt och passagerare med totalt 18 linjer i Europa, varav tre i den expansiva regionen Östersjön. År 2012 tog Stena Line över linjen mellan Nynäshamn och Ventspils och sedan dess har verksamheten mer än dubblerats, från ett fartyg och 10 avgångar i veckan, till dagens två fartyg som gör totalt 24 avgångar per vecka.

Nu stärker Stena Line erbjudandet till kunderna ytterligare genom att under våren 2021 byta till de två större och modernare RoPax-fartygen Stena Lagan och Stena Mersey som innan de går i trafik ska både förlängas och moderniseras. Därmed ökar Stena Line fraktkapaciteten på linjen med 30 procent och tar samtidigt upp kampen om resemarknaden på Östersjön med en attraktiv ombordupplevelse och den kortaste restiden sjövägen mellan Sverige och Baltikum.

”Vi ser en ökad efterfrågan från våra kunder för sjötransporter i Östersjön. Det är en expansiv region där vi redan idag har en stark närvaro såväl inom transport som turism. Vi stärker nu ytterligare vår position med två nya moderna fartyg”, säger Niclas Mårtensson, VD på Stena Line i ett pressmeddelande.

Förlängda fartyg från Irländska Sjön

De två moderna moderna RoPax-fartygen Stena Lagan och Stena Mersey är byggda på det italienska Visentinivarvet år 2005 och har tidigare seglat på Stena Lines linje mellan Belfast och Liverpool. Innan de går i trafik på sin nya linje i Östersjön ska de genomgå en unik förlängning och modernisering. Förutom att de får en helt ny 36 meter lång mittsektion och därmed 30 procent ytterligare fraktkapacitet samt ett separat bildäck, får de också effektiv genomkörande lastning och lossning. Interiören uppdateras enligt Stena Lines moderna ljusa skandinaviska design som även använts på rederiets fem nybyggda fartyg. Passagerarutrymmena kommer efter ombyggnationen att innehålla 200 hytter av hög kvalitet, nya butiksytor, loungeområden med vilstolar och ett nytt soldäck akterut. För chaufförerna som reser med fartygen lanseras konceptet ”Truckers Lounge”, en matsal endast för chaufförer, som finns på flera andra Stena Line-fartyg.

Det första av fartygen, Stena Lagan befinner sig just nu på skeppsvarvet Sedef i Tuzla, Turkiet för ombyggnation och förväntas att gå i trafik under det första kvartalet. Stena Mersey seglar på linjen Belfast-Liverpool fram till årsskiftet och ska sedan förlängas och modifieras på samma varv under våren och beräknas gå i trafik på sin nya linje innan högsäsongen under sommaren 2021.

”Vi bygger vidare på vårt framgångsrika RoPax-koncept med en kombination av frakt och passagerare. De två nya fartygen blir ett fantastiskt tillskott till våra kunder och vi ser fram emot att välkomna dem ombord”, säger Johan Edelman, ansvarig för Stena Lines linjer till och från Lettland sedan 1 oktober.

2 kommentarer

  1. Annette: Kan inte Stena line konkurrera med destination Gotland och köra till Visby också? Det behövs ett konkurrerade bolag för att pressa priserna. Destination Gotland har ju hutlösa priser, både på res resan och ombord. Kom igen Stena line! Svara
  2. Marcus Andersson: Till Annette, håller helt med dig, misstänker dock att Stena Lines befintliga fartyg är betydligt större än Destination Gotlands, vilket gör det svårt för Stena att konkurrera och uppnå lönsamhet mot ett redan starkt etablerat varumärke. Gotlandsbåten försökte och lyckades för ett par år sedan från Västervik/Oskarshamn, men fick lägga ner på grund av bristande lönsamhet. Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

2 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.