Annons:

Premium

Därför struntar den nya regeringen i transportområdet

När jag steg upp i morse hade jag ingen aning om något Tidö-avtal, hade ganska vaga begrepp om var Tidö låg dessutom. Nu vet vi annat. Det 62-sidiga dokumentet ska vara styrande för riket de kommande fyra åren. Självklart kastade jag mig över det för att förstå vad vi kan vänta oss för utveckling inom transportområdet. Text: Mats Nyblom

”Det är bara att inse att det område man brinner för är en planet väldigt långt ut i det politiska solsystemet”

Avtalet är indelat i sju huvudsektioner. Den träiga texten med lockar inte fram någon läslust och mängder av avsnitt med titlar som ”Avgränsningar”, ”Syfte”, ”Metod och Modell”, ”Ägarskap” och liknande.

För att spara tid valde jag i stället för att plöja hela texten att använda dokumentets sökfunktion för att hitta det jag sökte. Jag började med ”järnväg” – 0 träffar. Ajdå, jag provade med ”väg”, det blev en hel del träffar men i samtliga fall som en del i orden ”övervägas” eller ”vägas”. OK, jag testar ”tåg”. Där blev det en träff! Det handlade om återinförande av id-kontroller visade det sig. Det var bara att inse – jag måste söka bredare. Jag valde ”infrastruktur” som nästa ord. Här blev det hela 14 träffar! Det skulle visa sig att det handlade om två områden. Digital infrastruktur och laddinfrastruktur. Inte heller flyg nämns mer än vad gäller gränskontroller och att Bromma ska behövas. Ingenting alltså om att bygga järnvägar, vägar, hamnar eller flygplatser. Jag gick vidare med ”transport”. Det blev sex träffar inom två områden som redan berörts: laddinfra och id-kontroller. Ett sista försök fick ordet ”trafik” bli. En träff, också det kring laddinfra. En allra sista vild chansning: ”turism”. Belönades helt i linje med förväntningarna med 0 träffar.

Det är bara att inse att det område man brinner för är en planet väldigt långt ut i det politiska solsystemet. Inte ens värt några rader i ett 62-sidigt central politiskt dokument. En insikt att bära med sig, inte minst för järnvägen som är väldigt beroende av politiska beslut. Det är inte en viktig politisk fråga. Det kunde man i och för sig fånga upp…

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024