Annons:

Dimridå om Visit Swedens Kinachef

För drygt ett år sedan skröt Visit Sweden om sin nyrekryterade Kinachef Sara Wramner. 15 månader senare, i juni, slutade Sara Wramner. Varför är höljt i dunkel.

– Sara slutade väldigt plötsligt. Jag har försökt få veta varför, men de anställda på Visit Sweden är väldigt förtegna om det, säger en samarbetspartner till Visit Sweden i Kina.  
Sara Wramner rekryterades i maj förra året för att öppna ett nytt kontor i Peking. Då framhävdes hennes kompetens, att hon har bott och varit verksam i Kina i 16 år, talar flytande mandarin och varit marknadschef i Kina för Ericsson och Ikea samt försäljningschef för Oriflame. Nysatsningen i Kina skedde efter att Sverige hade brutit samarbetet med Danmark och Norge i Scandinavian Tourist Board, på grund av oenighet.
Men kring midsommar var Sara Wramners tid på Visit Sweden över. Enligt uppgifter till Travel News var hon själv förvånad över beslutet.  Det verkar finnas delade meningar om hennes insats. Enligt uppgifter till TN har samarbetspartners i Kina har utryckt förvåning och besvikelse, då de menar att verksamheten utvecklats under hennes ledning. Andra påpekar att hon varit svårtillgänglig.
Men på Visit Sweden lägger man locket på.  Varken vd:n Thomas Brühl eller Wramners kollegor på Kinakontoret vill eller kan svara på varför hon har slutat. 
– Jag diskuterar aldrig i tidningar om orsaken till att en anställd slutar av hänsyn till integriteten för den personen, säger Thomas Brühl.
Han poängterar dock att Sara Wramner har gjort ett mycket bra jobb, etablerat kontoret i Peking, haft fint nätverk och kunskap om kulturen.
– Vi har tolv kontor runt om i världen och det är naturligt med personalomsättning. Det är en ständig process, som håller organisationen alert och effektiv.
Som exempel tar han omorganisationen från sex till tre regioner i våras, där man i stället för att organisera sig efter geografiskt läge utgår från hur Visit Sweden bäst marknadsför landet.

Är Sara Wramners avgång en följd av omorganisationen?
– Nej, det är den inte.
Kina är fortfarande är en prioriterad marknad. Resandet från Kina till Sverige har ökat kraftigt de senaste åren.  
– Till och med juni i år har resandet från Kina till Sverige ökat med 21 procent. Vi har bra tillväxt, men fortfarande från små volymer, säger Brühl.
Travel News har varit kontakt med Sara Wramner som inte vill kommentera.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024