Annons:

Henrik Göthlin och Estland kan vinna turistpris

Estland har genomfört sin största turistsatsning i Sverige på 15 år. Nu har sociala mediekampanjen Epic Estonia, där 97 svenskar fått uppleva estniska äventyr, chans att vinna europeiska turistpriser.

– Det känns fantastiskt roligt att kampanjen blev så lyckad. Vi hade allt från en överförtjust bloggare från tidningen Elle som vann en mat- och vinresa till en kille som mitt i sommaren hoppade backhoppning i skidorten Otepää, säger Henrik Göthlin, Sverigechef på Estlands turistbyrå.Det finns en underbar video på honom på Youtube.

Förutom Epic Estonia-kampanjen har Estland även genomfört pr-kampanjen “Estonian Restaurant Week“.

– Jag har jobbat med Estland i nästan 15 år, på turistbyrån och innan dess Estonian Air och det här är absolut den största marknadsföringssatsningen mot den svenska marknaden någonsin, säger Henrik Göthlin.

Vad var målet med de episka äventyren?
– Att visa upp alla fantastiska smultronställen som finns över hela Estland. I dag kommer många svenskar inte längre än till Tallinn och stannar bara över dagen, men med denna kampanj hoppas vi ändra på det. Vinnarna fick alla reskostnader betalda, enda motprestationen var att de dokumenterade sin resa på sociala medier. Kampanjen finansierades 50-50 mellan oss och Tallink Silja.

Och nu ska det vinnas priser…
– Epic Estonia är nominerat både till bästa sociala mediekampanj på WTM i London och Digital Tourism Think Tank i Barcelona.

Vad hände under restaurangveckan i Stockholm?
– Vi öppnade en popup-restaurang på Restaurang Hjärta på Skeppsholmen där vi flög in estniska kockar som lagade gourmetmat. Det lockade en hel del folk. En överraskning när jag själv var där på en lunch och var att Kofi Annan, FN:s tidigare generalsekreterare, var där med sin svenska fru och valde att äta från den estniska menyn.

Många svenskar tänker kanske först och främst på surkål när man säger estnisk mat …
– Det är de fördomarna vi vill slå hål på. Under hösten meddelades det att White Guide har tagit med Estland i sin restaurangguide. Det, om något, är en fantastisk bra kvalitetsstämpel för estniska restauranger.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024