Annons:

Marriott landar på Kungsholmen

Två hotellöppningar inom loppet av en månad. Så ser schemat ut för Marriott Hotels som först öppnar femstjärniga Renaissance i Malmö 18 januari. Sedan följer man upp med det nybyggda Courtyard by Marriott på Kungsholmen i Stockholm 8 februari.

Intresset för Marriotts entré i Sverige är stort och hotellbranschen diskuterar redan när och var i Stockholm hotellkedjan kan tänkas öppna ett femstjärnigt Marriott. Ett rykte sade att det skulle bli i en fastighet på Vasagatan, men det visade sig vara fel. Det kontraktet knep Scandic.
 
– Vid stora projekt är det vanligt att både designers och hotelloperatörer bjuds in i en utslagstävlan. Om Marriott var med vet jag inte, men vi ska växa kraftigt i Norden de kommande åren, säger Anders Johannesson, hotelldirektör för Courtyard i Stockholm och Renaissance i Malmö.
 
15–20 hotell på strategiska orter och lägen i hela Norden är siffran som nämns.
Courtyard är ett renodlat konferens- och affärshotell med 278 rum som byggs ett stenkast från Fridhemsplan och Rålambshovsparken. Hotellchef blir Martin Åkesson, rekryterad från Nordic Hotels.
 
– Hotellet har Stockholms största standardrum, minimum 26 kvadratmeter. Men det ska också ha en lokal profil med restaurang och bar som utökar nöjesutbudet, säger Mikkel Krantz, försäljningsdirektör på Scandinavian Hospitality Group, som driver de svenska hotellen genom franchiseavtal med Marriott.
 
Renaissance i Malmö är ett lifestylehotell med 128 rum, beläget i den tidigare saluhallen från 1886 vid de charmiga kvarteren runt Lilla Torg. Hotellchef är Jonas Sehested från Wallmans.
 
Anders Johannessen räds inte utmaningen att öppna hotell mitt i lågkonjunkturen.
– Malmös hotellvärld har klarat sig bra och det finns utrymme för fler hotellrum. Att staden får flera internationella varumärken stärker också stadens identitet i kampen om besökarna.
 
I Stockholm räknar Marriott med en majoritet av utländska gäster. I dess bokningssystem finns 150 miljoner gäster. Den globala lågkonjunkturen har dock lett till vissa anpassningar inför öppningen.
 
– Mer direkt marknadsföring, fokus på kvaliteten och självklart har v justerat våra prisnivåer till marknaden. Men vi vet att det snackas mycket om oss. Vi öppnar ju inte ett av de vanliga varumärkena man ser i Skandinavien och det har självklart skapat visst intresse, säger Mikkel Krantz kaxigt.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024