Annons:

Unik lista: 100 största resebyråerna i Sverige

Ekonomisk oro och företag som lägger mindre pengar på affärsresor gör livet svettigt för affärsresebyråerna. Men även privatresebyråerna har fått det hett om öronen efter sommarens soliga väder, som trollat bort svenskarnas reslust.

År 2012 ökade visserligen omsättningen för de 100 största resebyråerna med 4 procent till 37,6 miljarder kronor, men det sammanlagda resultatet föll ändå med 105 miljoner kronor till 99 miljoner totalt. Det visar Travel News unika statistik där nyckeltalen för de 100 största resebyråerna presenteras.  
Tuffast var det för affärsresebyråerna som led av de osäkra ekonomiska tiderna och kundernas minskande resande,  medan privatresenärerna fortfarande hade reslusten kvar. De tre största affärsresebyråerna American Express, HRG och Carlson Wagonlit tappade totalt 585 miljoner i omsättning och 75 miljoner i vinst.
– Inbromsningen började efter sommaren i fjol, på grund av varselvågen.  Trenden har fortsatt i år, men inför 2014 är jag lite mer optimistisk. Vi har fått signaler från England om att det börjat gå lite bättre, säger Christer Nordlund, koncernchef för HRG Nordic.
De tre största resebyråerna fortsätte minska sina personalstyrkor med sammanlagt 88 personer i fjol, varav HRG Norden stod för 22.
– Uppsägningarna beror inte bara på den ekonomiska nedgången utan också på den tekniska utvecklingen och ökande onlinebokningen. Branschen lär inte behöva fler affärsresesäljare, snarare färre, om affärsresandet inte ökar dramatiskt framöver, säger Christer Nordlund.
På American Express fick 37 personer sluta i fjol. Enligt vad TN erfar fortsatte nedskärningarna i år, ytterligare ett 60-tal personer fick sluta före sommaren. Bakom neddragningarna ligger en brakförlust på 69 miljoner kronor (-15) och en försäljningsnedgång med 6 procent till 4,1 miljarder. Därigenom har den ledande affärsresebyrån i Sverige tappat en tredjedel av omsättningen på fem år.
Det finns positiva undantag, men blygsamma sådana. Via Travel ökade både försäljning (5,5 procent) och vinst (3,7 procent), men var ändå långt ifrån de tvåsiffriga uppgångar som affärsresebyrån uppvisat på senare år. Ticket Biz ökade försäljningen med 2 procent och vände förlust till vinst på knappt 1 miljon kronor.  

Statistik från Svenska Resebyråföreningen bekräftar att den tuffa utvecklingen för affärssidan fortsatt i år. De första åtta månaderna minskade försäljningen hos svenska affärsresebyråer med 5 procent  medan privatreseförsäljningen gick upp 2 procent.
– Allt gick bra till andra delen av juli, då reslusten påverkades av det soliga vädret.  Ändå tror jag att vi kommer att öka omsättningen i år och att vi kan nå fjolårsresultatet, säger Katarina Petrini, koncernchef för Ticket Privat.
Hon menar att det är Tickets multikanalstrategi som ger resultat. I fjol ökade omsättningen med 14 procent till 2,9 miljarder och resultatet med 20,2 procent till 27,3 miljoner.  
– Vi ökar omsättningen både offline och online. Genom att kombinera kanalerna har vi fler kontaktytor med kunden.

Även Resia rapporterar om ett bra år trots ekonomisk osäkerhet och resultatpåverkande flygbolagskonkurser.  Vinsten minskade till 14,4 miljoner (19,5) och omsättningen var i det närmaste oförändrad.  Ändå har resebyrån tvingats minska antalet medelanställda med 34 tjänster.
– Vi måste anpassa kostnaderna efter upp- och nedgångar i marknaden. Vi har många lojala medarbetare som på olika sätt bidrog genom att anpassa sin arbetstid när efterfrågan minskade. Till största del kunde vi parera med ändrade tjänster och tjänstgöringsgrad, säger vd Eva Moen Adolfsson.
Samtidigt menar hon att resebyrån går mot trenden och växer mer än övriga marknaden inom affärsresor.  Affärsresebyrån satsar mycket på nykundsbearbetning.  
– Under året har vi vunnit flera stora, nya kunder. Under 2012 gjorde vi också tre viktiga satsningar på affärsresemarknaden genom förvärv i Örebro, Jönköping och Katrineholm. I år har vi öppnat ytterligare en affärsresebyrå i Stockholm.
I topp på hundralistan ligger onlineaktören Etraveli, med varumärken som Seat 24, Supersaver och Travelpartner. Den tidigare tvåsiffriga tillväxttakten har dock bytts mot mer måttliga tal på ett par procent de senaste åren.  

–  Det är inte något superdrag på marknaden längre. Det beror på att marknaden är mogen och flytten från offline till online går i betydligt långsammare takt. Onlineaktörer med kraftig tillväxt har tagit kunder från andra aktörer, säger vd Ralph Axelson.
Ändå är Etravelis tillväxtstrategi tydlig och nätresebyråerna letar nya marknader att expandera på, som Ryssland som lanserades i april. Peter Carlsson, vd på Travellink, menar att både Travellink och Etraveli är så stora nuförtiden att det är svårt att uppnå lika stora procentuella tillväxttal som tidigare.
– På privatsidan var det en fantastisk ökning i början, som nu börjar avta. På affärssidan ser vi motsatt trend, först nu börjar den komma riktigt starkt.
Trots osäkerheten inom hela resebyråbranschen,  ser han positiva signaler.
– Vi hade vår bästa månad någonsin på konferenssidan i september, vilket är ett gott tecken. Inom näringslivet blir det fler nyanställningar. Det gör att jag ändå kan hoppas på en uppgång under hösten.

Kommentarer är stängda.

Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024