Annons:

Därför börsnoteras Scandic i vår

Nu är det dags, i år kommer Scandic att börsnoteras. Varför? Experter som Travel News pratat med uppger skäl som att hotellbranschen har professionaliserats samt att köpet av Rica gör bolaget intressantare. Dessutom saknas andra reella alternativ för ägaren EQT.

Det är den 23 april 2001 och en presskonferens hålls på dåvarande Scandic Continental, mittemot centralstationen i Stockholm. Hilton Group meddelar att man köper samtliga av Ratos aktier i Scandic, och erbjuder övriga aktieägare samma sak. Anders Nissen, Pandox vd och stor fastighetsägare och samarbetspartner med Scandic, säger att det är bra för svensk hotellnäring att en professionell aktör som Hilton vill in på den skandinaviska hotellmarknaden. Kedjan tas därmed från börsen till priset av 8,9 miljarder kronor.

Nu 14 år senare kan det vara dags för Nordens största hotellkedja att åter bli börsnoterat. Hilton sålde Scandic vidare till riskkapitalbolaget EQT 2007. Då var det nog inte många som trodde att EQT skulle äga Scandic i åtta år, men till det finns det orsaker. Riskkapitalbolags affärsidé är att investera i bolag, få dem att stiga i värde för att sedan sälja med vinst. Men köpet av Scandic skedde bara ett drygt år innan Lehman Brothers kollapsade.

– Man ska komma ihåg att EQT köpte Scandic 2007, precis innan marknaden kollapsade. Så EQT har tvingats bli mer långsiktiga än de hade tänkt sig. Det var likadant när Hilton köpte Scandic, strax före 11 september 2001. Hade den affären skett ett halvår senare hade bolaget värderats till helt andra nivåer.

Det säger Karl-Johan Bonnevier, analytiker på investmentbanken Remium. Förra gången Scandic börsnoterades, 1996, jobbade han på Londonbaserade Kleinwort Benson som hjälpte till att ta Scandic till börsen den gången.

EQT vill inte säga någonting, eftersom inga beslut är fattade. Scandics vd Frank Fiskers säger att EQT bett honom göra bolaget börsfähigt, vilket man också gjort, så han väntar bara på ett beslut från EQT. Börsfähigt innebär att bolaget uppfyller de formaliakrav som börsen ställer, som processer kring finansiell rapportering och annat.

Alla personer Travel News har pratat med är övertygade om att börsnoteringen är på gång, och att den kommer att ske snart. Stalltipset är under det första halvåret 2015.

– Nu har den här konsolideringen och professionaliseringen pågått en tid, och att då inte börsnotera skulle vara så konstigt. Det är en väldigt duktig ledning, ett bra börsklimat och man har ett momentum i marknaden där marknaden har förstått att hotell är en säker och stabil verksamhet.

Det säger Clas Hjorth, konsult inom fastighetsrådgivning på DTZ. Han var tidigare vd i tio år på Home Properties, Petter Stordalens hotellfastighetsbolag inom Nordic Choice-sfären, ett bolag som var börsnoterat fram till 2009.

Alla är överens om att det nu är dags för EQT att realisera sin investering i Scandic, och börsen är det man tror absolut mest på. Men det kan finnas alternativ.

– Riskkapitalbolag verkar kunna sälja vad som helst mellan varandra. Man skulle möjligen kunna tänka sig att man slår ihop Scandic med Choice eller Radisson, säger Clas Hjorth.

Vad säger Petter Stordalen, Nordic Choice Hotels huvudägare, om det, skulle han vara intresserad?

– Inte alls. Scandic är ett bra bolag, men jag tror inte att konkurrensmyndigheterna skulle gilla att jag köper, säger Petter Stordalen.

När det kommer till andra hotellbolag finns en skillnad mellan Scandic och modellen i Norden: här tecknar man framförallt hyresavtal. Den internationella trenden är franchise- eller managementavtal.

– Ja, många följer en ”asset light-strategi”, men det finns bolag som inte följer det rigoröst. Till exempel kan Accor både äga fas­tigheter och teckna hyresavtal. Och andra stora hotellbolag tecknar också hyreskontrakt, bara de är tillräckligt bra. Jag tror definitivt att andra hotellbolag kan vara intresserade, säger Petter Stordalen.

Och Clas Hjorth tror att ett bolag som Marriott skulle kunna tänka sig att köpa Scandic, trots hyresavtalen, om bara viljan att verka i Norden skulle finnas.

Förra året köpte Scandic Rica Hotels, vilket tog kedjan från 151 till 223 hotell. Dessutom fick man i ett slag bra täckning i Norge och vd Frank Fiskers kallade det för en ”fantastisk geografisk match”. Clas Hjorth poängterar att köpet gav Scandic ökad volym, vilket enligt honom attraherar investerare. Och Petter Stordalen hyllar köpet.

– Det var helt rätt och ökar uppenbart värdet på Scandic. Rica har alltid tjänat pengar i Norge, det gjorde aldrig Scandic. Så det problemet köpte sig Scandic ut från. Det var strategiskt bra gjort, säger Petter Stordalen.

Karl-Johan Bonnevier följde även Rica när det tidigare var börsnoterat och säger att han redan vid Scandics börsnotering 1996 skrev att Rica vore ett fantastiskt köp för Scandic i Norge.

– Så nu när det hände var det helt rätt köp, men jag har inte sett vad de har betalat, om det var bra även finansiellt. Men Rica har ett antal säsongshotell i Nordnorge, jag vet inte om Scandics varumärke är tillräckligt starkt för att även driva den typen av hotell. Det kanske hade varit bättre att ha kvar Ricavarumärket, säger Karl-Johan Bonnevier.

En person med mycket bra insyn i hotellbranschen anser att det var ett strategiskt jättemisstag att inte behålla Ricas varumärke.

– I Sverige kan det vara svårt att förstå vilken position Rica hade i Norge. Jag tror att det var den största tabben Scandic har gjort, att de inte valde att behålla varumärket Rica i Norge, där Scandic är ett dåligt hotellvarumärke. I hela världen jobbar nu hotellföretag med multibranding, det hade Scandic också kunnat göra, säger personen som vill vara anonym.

Men det positiva med köpet överväger och nu låter det som att allt är på plats för en börsnotering. Men när sker den?

– Första gången det kan ske är när årsredovisningen är framme, det vill säga i april eller maj. Annars får man vänta till hösten, när halvårsrapporten finns. Man måste ha färska siffror när man kommer till aktiemarknaden. Men det vet man inte, det kanske står på skärmen i eftermiddag, säger Karl-Johan Bonnevier.

 

Scandic – från motorby till cityhotell

1963
Det första Esso Motorhotell, med 20 rum, öppnar i Laxå som en ”motorby”. Ägare är oljebolaget Esso och mannen bakom idén är Arne Gustafsson.

1972
Esso öppnar sina första hotell i Danmark och Norge.

1973
Esso Motorhotell blir Sveriges största hotellkedja.

1984
Ratos blir ny ägare och kedjan byter namn till Scandic.

1996
Scandic köper den svenska kedjan Reso. Bolaget introduceras på Stockholmsbörsen.

1998
Scandic köper den finländska hotellkedjan Arctica.

2000
Scandic köper den svenska kedjan Provobis.

2001, juni
Hilton köper Scandic och tar bolaget från börsen. Pris: 8,9 miljarder kronor för 154 hotell.

2001, 11 september
Terrorattacken mot World Trade Center, som följdes av en kraftig nedgång för hotellmarknaden.

2007
EQT köper Scandic av Hilton. Pris: cirka 7,7 miljarder kronor för 132 hotell.

2008
Lehman Brothers kraschar och följs av finanskris.

2014
Scandic köper norska Rica Hotels och växer från 151 till 223 hotell.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024