Annons:

Par med äktenskapstycke

Alitalia/KLM KLM och Alitalia bygger vidare
i alliansarbetet som inleddes i november förra året
då ett första steg togs efter överenskommelsen
om ett samarbete på passagerar- och fraktsidan. Knappt ett
år senare, den 1 november, lanserar bolagen en allians som
de själva anser vara av en annorlunda dignitet.

– Alliansen representerar en helt ny modell för den europeiska
flygindustrin och baseras på ett samarbete mellan de två
företagen vars djup saknar motstycke, sade Alitalias VD Domenico
Cempella, när alliansen tillkännagavs den sista juli.
Bolagen nöjer sig inte med ett flygsamarbete av det traditionella
slaget utan vill ta ännu ett steg, och enligt KLM:s VD Leo
van Wijk är det troligt att de båda bolagen fusioneras
inom två-tre år, uppger tidningen Financial Times.
Men hinder för ett ägarmässigt samgående
finns på vägen. Den svåraste stötestenen
är enligt KLM-chefen det statliga ägandet i Alitalia
och att Holland och Italien har separata bilaterala avtal med
USA, vilket i nuläget gör det omöjligt för
ett till hälften holländskägt Alitalia att flyga
från Italien till USA, likväl som det är för
ett till hälften italienskägt KLM att flyga mellan Holland
och USA. Det är emellertid långt ifrån klart
hur de framtida ägarförhållandena kommer att se
ut. I annan utländsk press, exempelvis Flight International,
uppges att flygbolagen vill tona ner spekulationerna om ett större
KLM-förvärv av aktier i Alitalia, samtidigt som det
sägs att en privatisering kan leda till att KLM skaffar sig
ett innehav på 6-7 procent. I en gemensam presskommuniké
sägs att bolagen ska fortsätta att studera ytterligare
finansiell, organisatorisk och legal integration med målsättningen
att genomföra denna före den 1 april 2002. Skulle Alitalia
misslyckas med att privatiseras före juni nästa år
har KLM rätt till 255,4 miljoner US-dollar i kompensation,
uppger Flight International. Hur det än blir med ägandet
de närmaste åren har de två bolagen bestämt
sig för att utveckla ett ingående samarbete som bland
annat omfattar en för passagerar- och frakttrafiken gemensam
ledning. Ytterligare ett radikalt grepp är att dela lika
på kostnaderna för samtliga nyinvesteringar i flygplan
och att bilda ett gemensamägt bolag för flygplansflottan.
På inkomstsidan har det skapats en modell som innebär
att bolagen delar lika på alla inkomster före skatt,
räntor och avskrivningar. Fram till den 1 april 2001 gäller
dock detta endast för inkomster som överstiger 450 miljoner
euro (470 miljoner US-dollar). KLM har dessutom, till många
bedömares förvåning, åtagit sig att betala
Alitalia 100 miljoner euro i kompensation för kostnaderna
i samband med lanseringen av Alitalias nya hub, Milano-Malpensa.
Samarbetsavtalet, som gäller i tio år med tre års
uppsägning, inbegriper även flygverksamheten i Alitalia
Team, Alitalia Express och KLM Cityhopper, medan övriga dotterbolag
inte berörs av överenskommelsen. I planerna ingår
att införliva Alitalia i KLM:s samarbete i Nordatlanttrafiken
med Northwest Airlines och trion har redan ansökt om antitrust-immunitet
hos de amerikanska konkurrensmyndigheterna. n

 
TN 7/99

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024