Annons:

Bromma får utrikesflyg

Redan i mars nästa år får Bromma flygplats utrikestrafik. SAS har ansökt om att få flyga till Oslo och Köpenhamn. Andra troliga destinationer är Paris, London och Bryssel.

Efter ett regeringsbeslut förbjöds
allt utrikesflyg till och från Bromma 1993 och i dag är
undantaget Århus i Danmark enda utrikesdestination med reguljärt
flyg från flygplatsen. Men nu föreskriver EU att statliga
flygplatser ska vara integrerade inom EU, vilket innebär
att både inrikes- och utrikestrafik ska tillåtas där
det finns trafikunderlag. I Näringsdepartementet finns inga
formella invändningar mot att utrikestrafik på Bromma.

 
– Staten har normalt inga synpunkter på flygtrafikens
detaljreglering till och från Bromma. Men eftersom regeringen
1993 upphävde etableringstillståndet för nya utrikeslinjer
från Bromma måste vi godkänna ny tänkt utrikestrafik,
säger Stefan Back på transportpolitiska enheten i näringsdepartementet
till Svenska Dagbladet.

 
I dagsläget trafikeras Bromma främst av
Braathens Malmö Aviation, men under de senaste två
åren har ett tiotal flygbolag sökt slottider för
såväl inrikes- som utrikesflyg på den citynära
flygplatsen. I dagsläget har bland annat SAS, Skyways och
Crossair ansökningar liggande enligt flygplatschefen Marie
Louise Reinius.

 
SAS presstalesman Olle Rundgren säger till
Travel News att flygbolaget i första hand är intresserat
av rutter till Oslo och Köpenhamn

 
– Vi har sökt tillstånd att flyga utrikes
från Bromma vid flera tillfällen, senast i våras.
Vi anser egentligen att trafik skulle vara samlad till Arlanda,
men vi vill naturligtvis vara med på Bromma ur konkurrenssynpunkt,
säger han.

 
Bromma har i dag ett tak på 16 500 starter
och landningar per år för flygplan som väger mer
än 14 ton. Den begränsningen vill Luftfartsverket avskaffa
och i stället inkludera samtliga flygplan i totalsiffran
på 88 000 starter och landningar. Förhandlingar förs
med Stockholms stad och i oktober ska ett nytt avtal vara klart.

 
– Vi hoppas även på ett avtal med försvaret
om att flytta en del av skolflyget till den gamla flygbasen mellan
Mariefred och Strängnäs. Det skulle ge plats för
fler reguljära linjer, säger Marie Louise Reinius.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024