Annons:

Djupare kris för Östersjöfärjorna

Krisen inom färjetrafiken på Östersjön blir allt värre, till följd av kraftigt höjda oljepriser och minskad tax free-försäljning. Såväl Silja Line som Viking Line redovisar kraftiga resultatförsämringar.

Enligt halvårsrapporten från lasthanteringskoncernen Sea Containers, som äger Silja OY, sjönk Siljas omsättning första halvåret i år till 3,8 miljarder kronor, från 4,1 miljarder kronor första halvåret i fjol. Resultatet före avskrivningar och finansnetto sjönk till 5,3 miljoner kronor från 400 miljoner. De ökade bränslekostnaderna drar ner bolagets resultat med 75 miljoner kronor och minskade biljettintäkter med 104 miljoner kronor första halvåret i år, främst på linjerna från Stockholm till Helsingfors och Åbo, uppger DN.
– Men den senaste tiden har vi noterat en stagnation av det vikande resandet, säger Antti Pankakoski, vd för Silja Line till DN. För juli ligger vi helt i nivå med föregående år.
Silja Line har hittills i år lyckats stärka sin ställning inom snabbåtstrafiken Helsingfors – Tallinn, såväl när det gäller passagerar- som godstrafik.
Rykten florerar om att Silja ska göra sig av med en av sina 12 båtar till följd av förlusterna, något som har ”väldigt lite med verkligheten att göra,” enligt Pankakoski.
Trots att konkurrenten Viking Lines passagerarantal ökade med 11,6 procent under perioden november 2004 – april 2005, ökade förlusten samtidigt med 100 miljoner kronor, till 126 miljoner kronor.
Till skillnad från de övriga rederierna som trafikerar Östersjön, går det fortfarande relativt bra för estniska Tallink. Rederiet fullföljer ett hårt investeringsprogram och har miljardbeställningar på nytt tonnage i både Finland och Italien, uppger DI.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024