Annons:

OBEMANNADE HOTELL – NYA LÅGPRISTRENDEN NÅR SVERIGE

Lågprishotellen har svårt att få rejält fäste i Sverige. Nu ska finska Omena Hotels, som har helt obemannade hotell, etablera sig i Stockholm och Göteborg. Samtidigt har budgethotellet Wake Up Copenhagen slagit upp portarna till 500 rum i Köpenhamn.

Copenhagen slagit upp portarna till 500 rum i Köpenhamn.
Stockholm och övriga Sverige har en extremt homogen hotellmarknad. Det kryllar av tre- och fyrstjärniga hotell i Stockholm, medan en- och tvåstjärniga endast står för fem procent av hotellutbudet. *
Budgethotellen borde vara fler för att locka fler turister tycker Stockholm Business Region, och kanske blir de bönhörda när finska Omena Hotels snart sjösätter sitt spartanska koncept med obemannade hotell i Stockholm, Göteborg och Malmö.
– Inom några år ska vi ha 2 000 rum i svenska städer, säger vd Mats Rosengård, vd för Omena hotels och R Grönblom International.
Omena Hotels ägs av pizza- och rederikungen Rabbe Grönholm samt Mats Rosengård. Bolaget har fyra anställda, sju hotell i Finland och ytterligare tre som byggs. Konceptet är fullständig automatisering. Gästen bokar och betalar på nätet. Ingen reception, ingen ut- och incheckning utan man har tillträde med en kod som skickas till mobil och e-post. Frukost köps på närliggande kafé. Städning och bevakning sköts av externa bolag med 24 timmars virtuell help-
desk. Enligt Rosengård är Omenahotellen lika trygga som konventionella hotell.
– Vi ligger alltid centralt, men aldrig i gatuplan och ofta mot gård. Vi har affärsresenärer och grupper i veckorna, och på helgerna kommer familjer och grupper. Vi har fyllt ett tomrum för målgruppen som besöker vänner och familj och därför har vi hög beläggning, säger han.
Lägsta priset är 45 euro (460 kronor) för rum som tar max 4 personer, men snittpriset ligger snarare runt 70 euro. Satsningen följs med intresse från övriga hotellkedjor, där ingen hittills vågat satsa på ett så avskalat lågpriskoncept, inte ens ekonomihotellkedjor som Connect Hotels och Accor/Ibis Hotels.
– Det är viktigt att hotellen är bemannade, annars får du problem med oönskade gäster, säger Stefan Lundin, vd för Accor Scandinavia.
Connect Hotels anläggningar i Älvsjö och Skavsta flygplats har enstjärniga rum som komplement till de trestjärniga. De är i vissa fall fönsterlösa och med wc/dusch i korridoren. Det är dock främst turister från södra och östra Europa som väljer de enstjärniga rummen. Resenärer från Sverige, Nord- och Mellaneuropa väljer dessa först om övriga rum är slut.
– De enstjärniga rummen på Skavsta säljs lika bra som de trestjärniga, medan efterfrågan i Stockholm inte är lika stor, säger Thomas Söderlund, delägare och expansionsansvarig i Connect Hotels.
Till skillnad från Stockholm har Köpenhamn fått flera nya lågprishotell, det senaste Wake Up Copenhagen. Hotellet, med 500 rum på 12–14 kvadratmeter, har byggts av Arp-Hansen Hotel Group, endast en kilometer från Tivoli. Betalning i förskott via nätet och automatisk incheckning ska hålla kostnader nere. Men det finns personal på plats som även sköter kaféet.
– Det ska bli lönsamt genom att huset är effektivt byggt och kunden själv får sköta servicen. För att Köpenhamn ska vara intressant i den internationella konkurrensen behövs hotell som Wake Up, säger Arp-Hansens vd Dorte Krak.
Martin Creydt, operativ direktör på Scandic Hotels, menar dock att Sverige och Danmark är för volymsvaga marknader för att det ska vara lönsamt att nischa sig inom lågprissegmentet. En orsak är höga etableringskostnader, vilket ger höga hyror, cirka 35 procent av totala driftskostnaden.
– Du tjänar därför inte dramatiskt mycket på att spara in på personal. Prisskillnaden mellan ett tvåstjärnigt och tre- eller fyrstjärniga hotell blir för liten och svenskar är bortskämda med att bo bra på hotell och värderar det högre än att bara gå ner lite i pris. Att degradera en affärsresenärs boende för att spara några hundralappar är också känsligt för företag.
*En del av hotellen är inte stjärnmärkta enligt SHR:s kriterier, men har kategoriserats att höra till en- eller tvåstjärniga enligt vissa kriterier i rapporten för att kunna beskriva marknadssituationen.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024