Annons:

Så lyckas du med hotellsäljet

Alla snackar om Facebook, Expedia och Four Square. Men hur gör man som hotellägare för att öka intäkterna från nätet. Nordic Lights tidigare vd Anders Johansson vet.

År 2006 satte Anders Johansson upp ett tillsynes omöjligt mål för hotellen Nordic Light och Nordic Sea. År 2010 skulle 40 procent av alla bokningar komma via deras egen webbplats.
– De flesta skrattade och sa att det aldrig skulle gå. Nu är de inte så långt från målet; förra året nådde de 30 procent för Nordic Light”, säger han.
I dag driver Anders Johansson konsultföretag Hospitality Visions och undervisar hotellstudenter vid Grythyttan. Att hotellens egen webbplats blir allt viktigare är inte att ta miste på.
Konsumenten vill boka på nätet men litar mer på hotellens egen webbplats än tredjepartsleverantörer. Samtidigt så vill hotellen ha bokningarna i en kostnadseffektiv kanal. Hotellet får också direktkontakt med gästen och bättre kontroll över sitt varumärke.
– Det viktigaste är att ha en uttalad strategi att webben ska vara den främsta försäljningskanalen och att få alla i personalen att peka åt det hållet.
Webbplatsen måste också utformas till en säljkanal. Många hotell har webben mer som en broschyr vilket inte leder till bokningar.
– Hotellet bör också ha en separat mobilsajt, med anpassade tjänster och funktioner.
 
WEBBEN GER DYRARE HOTELLBOKNINGAR
Skiftet från att boka hotellrummet per telefon till webben har fördyrat hotellens distributionskostnader. De synliga provisionerna som hotellen betalade till återförsäljare uppgick till 80-talet till cirka 3 procent, men ligger i dag runt 9-13 procent. Det visade hotellkonsult Anders Johansson vid Tillväxtverkets e-handelsseminarium tidigare i vår. Förklaringen är att tredjepartsleverantörer, som booking.com och hotels.com, spelar en allt viktigare roll som distributionskanal och tar provisioner upp mot 30 procent av rumskostnaden.
 
KRITISK STUDIE OM SOCIALA MEDIER
Enligt rapporten Mapping the Travel Mind har inte de sociala medierna så stor nytta för resebranschen som man tidigare trott.
När en resa ska bokas är det främst resebolags sajter och sajter där andra resenärer betygssatt resor som kunden besöker. Facebook och Twitter, finns inte med i köpprocessen. De främsta källorna för semesteridéer och -inspiration är fortfarande tv, tidningar och resedelar av de traditionella mediernas sajter. Studien är beställd av brittiska reklambyrån Conrad Advertising.
DRIV TRAFIK TILL SAJTEN
 •  Det viktigaste är att hittas i sökmotorerna. Det styrs främst av innehållet på webbplatsen. Skriv om sådant som är sant och verkligen reflekterar vad hotellet är. Ljuger eller överdriver du kommer Google att sortera bort dig.
•  Skydda ditt varumärke hos sökmotorerna. Om till exempel Scandic glömt att skydda sitt varumärke kan First, Radison eller Choice köpa textannonser på Google som säger ”Billiga Scandichotell Stockholm”. 
•  Kart- och lokaliseringstjänster som Google Places, Facebook Places och Four Square blir allt viktigare kanaler. Där kan man lägga till egen information.
•  Facebook med bokningsfunktion. Konverteringsgraden för bokningar är idag högre från Facebook än från Tripadvisor.
•  Twitter. Onödigt om du inte först har en klok idé. I Alperna finns ett hotell som twittrar vädret uppe från en alptopp vilket är uppskattat nere i dalen. Hotellet The Boundary i London har ett bageri som twittrar så fort en laddning bröd eller bullar tas ut ur ugnen.
• Blogg är bra om man har något vettigt att blogga om. Nordic Light skulle kunnat ha en blogg om designtips och events i Stockholm, det hade gett en naturlig koppling till varumärket.
•  Berätta om webbplatsen för alla gäster som bor på hotellet, speciellt de som bokat via tredjepartsleverantörer.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024