Annons:

Kryssningsjättar hämtar andan – men snart kommer boomen

Efter en makalös kryssningsboom i Skandinavien blev förra året ett andhämtningsår. För första gången på många år ökade inte antalet svenska kryssningsresenärer. Men redan i år är kryssningsboomen back on track.

Drygt 60 000 svenskar valde att kryssa med något av de stora internationella kryssningsföretagens fartyg förra året. Det visar siffror från European Cruise Council. Det är något mindre än 2009.
Förklaringen är dock inte att svens-karna vänder kryssningssemestrar ryggen, utan en effekt av Royal Caribbeans storsatsning på Östersjön med Vision of the Seas. Första sommaren 2009 erbjöds 16 kortkryssningar på fyra dagar från Stockholm, ett lockbete som ledde till en fördubbling av RCCL:s skandinaviska passagerare. Färre men längre kryssningar i Östersjön året efter gjorde att passagerarantalet sjönk.
– Men i år ökar vi igen. På helåret räknar vi med en passagerarökning på 30–35 procent. Just nu fokuserar vi på att sälja Norden- och Medelhavskryssningar, men Karibienkryssningar sista kvartalet säljer alltid mycket bra, säger RCCL:s Sverigechef Andreas Söderqvist.
Sommaren 2012 kommer ännu ett Royal Caribbean-fartyg, Brilliance of the Seas, att placeras i Skandinavien.
MSC Cruises, som är näst störst på den svenska marknaden efter RCCL, räknar med tillväxt på cirka 15 procent i antal passagerare i år, främst på Medelhavskryssningar.
– Även kryssningsbranschen påverkades av de politiska oroligheterna söder om Medelhavet i vintras genom att kunderna sköt upp sina köpbeslut. Så jag är ändå nöjd, säger Nordenchef Claes Tamm.
Konkurrensen har dock ökat markant i år. Den kraftiga tillväxten i Skandinavien – den största i Europa – lockar fler aktörer att marknadsföra sig. Costa Cruises är den främsta uppstickaren och bidrar till ökad prispress.
– De dumpar priserna, vilket ju är det enda sättet att komma in på marknaden när de inte har någon lokal organisation och support som vi och MSC har, säger Andreas Söderqvist på RCCL.
Prispressen beror också på den kraftiga expansionen av kryssningsfartyg i Medelhavet. Amerikanskägda RCCL har denna sommar hälften av sin fartygsflotta i Europa, 18 fartyg. Allra störst är kryssningsutbudet i västra Medelhavet, vilket ger fyndläge för kunden.
– I östra Medelhavet, där fartygen ofta utgår från Venedig, är fartygen färre och marknaden lite mer stabil, säger Claes Tamm.
Kryssningsrederiernas största försäljningskanal är resebyråer eller specialiserade kryssningsarrangörer. MSC var först ut med att paketera flyg och kryssning i sina fly/cruisepaket, som återförsäljarna enkelt kan boka. I år har RCCL hakat på trenden och köpt flygallotment hos Norwegian till fem Medelhavsdestinationer som är hemmahamnar för RCCL:s fartyg: Barcelona, Rom, Venedig, Malaga och Palma. I Sverige handlar det om 4 000 biljetter, i Norden cirka 9 000.
– Paketen säljer bra, det underlättar för agenten och dessutom slipper resebyrån risken med arrangörsansvaret. Det tar vi. Så småningom ska paketen bli bokningsbara på vår webbplats också, säger Andreas Söderqvist.
Katarina Myrberg

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024