Annons:

Researrangörer och resebyråer hade gått omkull vid SAS-konkurs

Söndagen den 19 november var en nervös dag för resebyråer och researrangörer. Hade SAS gått omkull skulle ett blodbad utbrutit.

– En konkurs hade fått oöverblickbara konsekvenser. Risken hade varit stor för en dominoeffekt, där även ett flertal resebyråer och arrangörer hade gått omkull. Mest skulle privatresebyråer, onlineresebyråer och arrangörer som paketeterat resor med hotell och SAS-flyg drabbats, säger Tomas G Olsson, vd för Svenska Resebyråföreningen.
Vid Spanairs och Malevs konkurser förlorade resebyråerna närmare 50 miljoner kronor – en spottstyver i förhållande till vad en SAS-konkurs hade inneburit. Etraveli, som förlorade 10 miljoner i Sverige på tidigare konkurser, hade fått betydligt större förluster om SAS gått omkull.
– Det hade svidit ordentligt, men vi hade klarat det. Men vi hade fått ett enormt merarbete. Som onlineaktör har vi stora volymer, men förhållandevis mindre bemanning, säger koncernchef Ralph Axelson.
Swanson’s Travel hade också fått stora kostnader för strandsatta resenärer och inbetalda biljetter. Men även på sikt hade det blivit kännbart.
– Vi har ett synnerligen gott samarbete med SAS och frågan är om alternativet hade blivit lika bra, säger vd Tommy Swanson.
För charterarrangören Apollo står SAS innevarande period för sju avgångar i veckan eller runt 20 procent av flygningarna och andelen är betydligt större i Norge och Danmark.
– Rent ekonomiskt skulle effekterna inte bli stora. Vi betalar inte i förskott utan för de flygningar SAS genomfört. Men vi hade fått jobba hårt för att snabbt rädda avgångar och hitta alternativa flygbolag, säger Kajsa Moström, informationschef för Apollo.
Privat- och onlinespelarna riskerade större ekonomiska förluster än affärsresebyråerna. Anledningen är att kunder som betalat med betal- eller kreditkort kan kräva pengarna tillbaka från banken om tjänsten inte levereras.
Banken kräver i sin tur pengar från den som löser in transaktionen, det vill säga privat- eller onlineresebyrån. Vid bokning av affärsresa är däremot flygbolaget normalt inlösare.   
– Resebyrån sitter med Svarte Petter och får ta stora kostnader trots att reglerna entydligt visar att resebyrån inte har något ansvar utan bara är en agent som förmedlar tjänsten, säger Tomas G Olsson.

Kommentarer är stängda.

Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024