Annons:

Kärleken till SAS större än hatet

Att svenska travel managers vill att SAS ska finnas kvar blev tydligt på en paneldebatt om flygsituationen i Sverige på Swedish Business Travel Associations årsmöte i Stockholm.

– Kärleken är större än hatet när det gäller SAS. Jag hoppas att de lyckas vända och så småningom blir sålda till en större aktör, säger Christer Nordlund, vd för affärsresebyrån HRG Nordic.
Få i debattpanelen trodde verkligen att SAS skulle gå i konkurs. Den som hade varit mest bekymrad under de kaotiska dagarna i vintras var debattledaren och flygjournalisten Richard Björnelid:
– Jag var otroligt förvirrad. Jag trodde inte det skulle rinna ut så snabbt.
Christer Nordlund uppskattade att HRG hade förlorat försäljning värd 200 miljoner kronor om SAS hade gått i konkurs.
– Det hade varit oerhört tungt att inte kunna sälja vår största tjänst.
Det är svårt att överblicka konsekvenserna av en konkurs av SAS. Mikael Kubu, vd på Ackordcentralen, tog fram svarta penseln när han förklarade hur komplicerad en konkurs hade blivit.
– Det hade varit kaos. SAS är för stort för att säljas som en enhet och det hade varit svårt att stycka upp verksamheten för att sälja, eftersom datasystem och funktioner är integrerade kors och tvärs.
Grundproblemet vid en konkurs är att SAS är det enda flygbolaget med Arlanda som nav. Med tiden hade lönsamma flyglinjer snappats upp av konkurrenter, men det finns inrikeslinjer som hade blivit utan flyg.
– SAS är för stora för att andra på kort sikt skulle kunna ta över deras verksamhet, sade Henrik Littorin, omvärldsbevakare på Swedavia.
Flera i panelen var imponerade av vad utmanaren Norwegian har byggt upp inom flyget. Alla kan tänka sig att flyga med Norwegian, men ingen kan tänka sig att flyga med Ryanair i arbetet, trots att detta är Europas mest lönsamma flygbolag långt bortanför alla former av konkurshot.
– Om vi ska välja lågprisbolagen de måste fungera i praktiken. Norwegian har byggt upp något slags förtroende, sade Lena Eneström, travel manager på Skanska.
– Vi vill boka på ett sätt och betala på ett annat sätt. Det klarar inte Ryanair, sade Ulf Stenvad på If.
Trots att dagens yngre affärresenärer aldrig upplevt flygets glamour faller även Ryanair bort för många av dem.
– För min dotter går gränsen vid Ryanair, sade Christer Nordlund på HRG.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024