Annons:

Nya Scandicchefen talar ut om internkritiken

När Scandics koncernchef Anders Ehrling beslutade att låta f d SAS-kollegan Susanne Dahlberg bli ny t f Sverigechef efter Joakim Nilsson höjdes kritiska röster internt. I det nya numret av Travel News talar Dahlberg ut om kritiken - och om varför personalen ska fråga om kunderna vill ha städat på rummet.

Scandics koncernchef Anders Ehrlings beslut att låta förra SAS-kollegan Susanne Dahlberg bli tillförordnad Sverigechef efter Joakim Nilsson, som fick gå i augusti, väcker starka känslor internt. Många hotellmedarbetare ifrågasätter att Sverigechefsposten går till en person med bara fyra månaders hotellerfarenhet som Scandics Stockholmschef. Susanne Dahlberg avskräcks inte av kritiken.

– Jag tar reaktionerna på allvar och är ödmjuk inför uppgiften. Men det blir också en extra trigger, att visa att jag har bra kunskaper som Scandic kan dra nytta av, inte minst mitt ledarskap, säger hon till Travel News.
Varken Anders Ehrling eller Joakim Nilsson kommer heller från hotellvärlden, vilket troligen förstärkt känslan av att Scandic inte ger interna chefskandidater chansen till toppjobb och att det brister i hotellkompetensen på toppnivå. På Travelnews.se kom en flod av negativa reaktioner när nyheten om chefsbytet blev känt. Ett exempel på ett beslut som upplevs som märkligt är att hotellen ska fråga gäster som sover mer än en natt om de vill ha städat. Susanne Dahlberg duckar dock på frågan om hon kommer att ändra det beslutet.
– Det är osäkert om vi sparar några pengar på det, men många gäster vill inte bli störda. Men om det inte tas emot väl av gästerna ska vi inte göra det.
Hon menar att det går att hitta effektiviseringar ute på hotellen, men att det sker bäst genom att involvera personalen som jobbar i verksamheten.
– Gräsrötterna måste få komma till tals.
Scandic har ett svagt halvår bakom sig där intäktsökningen bara var 1 procent och vinstmarginalen sjönk från drygt 7 till 6 procent. En liknande utveckling har Sverigeverksamheten. I höst ligger fokus på att driva intäkter på logi och möten.
– Scandics styrka försäljningsmässigt är beläggningen i veckorna tack vare våra tjänsteresenärer. Men vi måste få bättre beläggning på helgerna. Vi har massor av initiativ på gång, en medicin som kommer att verka.

KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.

Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024