Annons:

Pigge Werkelin i rederikrig på Gotland

Det råder fullt krig mellan rederiet Destination Gotland och uppstickaren Gotlandsbåten som vill starta trafik mellan ön och fastlandet nästa sommar. Destination Gotland vägrar upplåta mark i Visby hamn.

Gotlandsbåten AB är ett initiativ, där bland andra branschprofilen Pigge Werkelin ingår, för att öka konkurrensen inom färjetrafiken, förbättra förbindelser mellan Visby och fastlandet och sänka priserna. Destination Gotland, som i dag driver den enda färjetrafiken som finns, sätter dock käppar i hjulet för satsningen och konflikten har eskalerat under den senaste veckan.

Även om det numera är fritt fram för konkurrens på Gotlandstrafiken, så har Destination Gotland ett avtal med Regionstyrelsen på Gotland om ensamrätt till färjelägena i Gotlands hamn, rapporterar helagotland.se. Trots påtryckningar och vädjanden från Regionstyrelsen hade Destination Gotland på fredagen inte kommit överens med Regionstyrelsen att låta Gotlandsbåten få använda ett av färjelägena.

–  Det skulle vara olyckligt at en satsning på utvecklandet av Gotland inte skulle kunna bli av, säger Regionsstyrelsens ordförande Åke Svensson till helagotland.se

Gotlandsbåten, där investerare inklusive Pigge Werkelin och Petter Stordalen satsat totalt 25,5 miljoner kronor, står inför en tuff deadline för att kunna starta sommartrafik 2014. Avtalet med det grekiska rederi som har det fartyg som ska trafikerar Gotlandsbåtens linje kan inte skrivas på om inte Gotlandsbåten kan garantera att de har en plats i hamnen för sitt fartyg – vilket de i skrivande stund inte har.

– Om inte det är klart med hamnplats på tisdag riskerar hela projektet att rasa. Det beror på att Destination Gotland inte vill ha konkurrens. Det är lite samma sak och samma motstånd som när vi startade Sverigeflyg för tolv år sedan för att förbättra tillgängligheten och sänka flygpriserna till Gotland, säger Pigge Werkelin när Travel News talar med honom på fredagen.

Till helgen planeras en demonstration av personer från näringslivet till förmån för Gotlandsbåten. På fredagen träffades även Destination Gotland och Regionstyrelsen för nya samtal enligt helagotland.se

Gotlandsbåten planerar trafik mellan Visby och Västervik och räknar med 60-70 000 passagerare per år. I styrelsen sitter förutom Pigge Werkelin namnkunniga näringslivsföreträdare som styrelseproffset Meg Teveus och Vings före detta vd Eivor Andersson.

Destination Gotland hänvisar till certifikat och tillstånd kopplade till Transportstyrelsen – och menar att de endast kan samverka runt ett av färjelägena i hamnen, på samma sett som man samverkar sommartid när kryssningsfartyg lägger till i Visby.

Christer Bruzelius, vd Destination Gotland,menar enligt helagotland.se att det är speciella regelverk som bolagets verksamhet i hamnen och att avtalet inte möjliggör ett samarbete kring övriga lägen i hamnen. Gotlandsbåten vill samverka med två andra färjelägen i hamnen, fem och sex. Regionstyrelsen säger sig vara beredd att stå för kostnader som krävs vid en ombyggnation för att härbergera Gotlandsbåten, vilket de på fredagen inte fått gehör för.

 

 

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024