Annons:

Booking.com lurar sina kunder

Booking.coms särskilda märkning för prisvärda och bra hotell marknadsförs till kunder som ett kvalitetstecken. Men märkningen går att köpa.

Hotellbokningssajten Booking.com använder sig av en särskild markering, en hand som gör tummen upp, för särskilt ”prioriterade hotell”. Enligt Booking.com ska denna markering innebära att hotellet ”erbjuder utmärkt service och kvalitet, till de bästa tillgängliga rumspriserna”, skriver DN.

I själva verket visar markeringen att de hotellen betalar extra. Hotellen betalar minst 18 procent av rumspriset i provision, vilket är 3 procent högre än de andra hotellen.

Sajten säger att dessa hotell måste ha ett kundbetyg på minst sju av tio poäng, men enligt DN är det flera prioriterade hotell som inte uppfyller det kriteriet. Ett hotell i Stockholm som är markerat som prioriterat har exempelvis ett betyg under sju. Vid en sökning hamnar det på plats 30 av 139 tillgängliga hotell, men om man söker utifrån användarnas betygssnitt hamnar hotellet på plats 129.

 

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024