Annons:

Creydt ger mer makt åt hotellen

Scandics nya Sverigechef Martin Creydt rivstartar. Han och koncernchefen Frank Fiskers river upp den centraliserade organisationen som förre vd:n Anders Ehrling skapat. Nu flyttas mer makt till hotelldirektörerna igen.

– Att vara hotelldirektör ska vara det finaste jobbet på Scandic. Nu är det fullt fokus på hotelldrift igen, säger Martin Creydt.
Det är en helomvändning som Fiskers och Creydt, bägge med lång hotellerfarenhet, gör på Scandic. Ehrling fokuserade på att maximalt utnyttja Scandics stordriftsfördelar genom att förändra processer, centralisera marknad och försäljning och satsa på produktutveckling med nya mötes- och restaurangkoncept.
– Anders gjorde ett fantastiskt arbete med ett mer konceptualiserat Scandic, men vi ska tillbaka till helhetsfokus på hotelldriften, det är vårt smör och bröd som betalar allas löner.
Martin Creydt blir ”nygammal” på jobbet. Han var Sverigechef under åren som Frank Fiskers var koncernchef förra gången och blev sedan affärsutvecklingschef.
– Jag är ett bekant ansikte och har fått många hejarop.
Creydts första viktiga beslut har varit att flytta tillbaka makten till hotelldirektörerna. När marknadsföring och försäljning centraliserats har många hotelldirektörer känt sig kringskurna för att man inte kunnat påverka sitt hotells intäkter. Men missnöjet vann inte Ehrlings öra. Så sent som i september sa han till Travel News att hotelldirektörer som inte trivdes med det nya sättet att jobba skulle överväga om de ska vara kvar i Scandic. Det är raka motsatsen till Martin Creydts budskap.
– Hotelldirektörerna är Scandics hjältar och vi ska tillbaka till att de har fullt ansvar för sina intäkter och kostnader. Hotelldrift är en väldigt lokal business.
Vid sin sida får Martin Creydt Susanne Dahlberg, som varit tillförordnad Sverigechef under hösten och som nu blir kommersiellt ansvarig för Sverige. Hon var tidigare chef för Stockholmshotellen, en roll som nu övertas av Scandic Anglais hotelldirektör Peter Storckenfeldt. Creydt är optimistisk angående marknadsläget inför nästa år och potentialen att öka Scandic Sveriges lönsamhet.
– Trots väldigt många fler rum i storstäderna har dessa fyllts upp. Men sedan finns det lokala utmaningar, exempelvis i norrort i Stockholm, där det tillkommer och tillkommit massor av nya hotell.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024