Annons:

Etraveli bryter ny mark

I mitten av januari släppte Etraveli nyheten att de förvärvat Flygresor.se. Men egentligen är det Svenska Resenätverket AB man köpt, med varumärken som bland andra Flygresor,se, Charter.se och Reseforum.se.

– Flygresor.se är fantastiskt bra och välkänt och därför valde vi att kommunicera ut just det. Men självklart är de andra varumärkena också intressanta för oss, säger Ralph Axelson, vd för Etraveli.
Enligt honom är det business är usual som gäller. Svenska Resenätverket läggs som ett separat bolag i koncernen med egen styrelse och ledning och Olov Lindberg är fortsatt vd.
– Både Charter.se och Flygresor.se har stor utvecklingspotential, men jag vill inte säga mer i nuläget. Vi ska finnas där och ge support, säger Axelson.
I och med förvärvet av metasöksajten Flygresor.se, tar sig Etraveli in i en ny nisch. Det har gett både hurrarop och negativa kommentarer i branschen och experterna är inte säkra på om det är en lyckad satsning.
– Jag tror att många OTA:er (online travel agencies) är osäkra på om deras affärsidé fungerar i långa loppet och därför sneglar på den här typen av sajter. Dessutom ser jag köpet mycket som en följa John-effekt, alla gör i princip vad Priceliner gör, hotellbokningssajten köpte metasöksajten Kayak i november 2012 – och det utan att ens veta vad det egentligen har gett, säger Stephan Ekbergh, som sålde Travelstart.se till Etraveli 2010 och i dag är vd för Travelstart på den afrikanska kontinenten.
Konsolideringen i branschen är ett faktum, vare sig det gäller internationella företag som köper upp mindre, eller lokala aktörer som slår sig samman.
– Konkurrensen på e-handelsområdet hårdnar och små, enskilda företag har svårt att hävda sig mot de internationella jättarna. Sedan återstår det att se om det är just storleken – med pengar och skalfördelar – eller lokal närvaro – med kunskap om den aktuella marknaden – som blir avgörande. Det finns inget givet svar, säger Gustaf Moëll, marknadsanalytiker av OTA.
Att Flygresor. se redan är etablerat i Norge och Danmark var också en faktor som Etraveli tog hänsyn till. Inte underligt, tycker Moëll:
– Den skandinaviska onlinemarknaden ligger i framkant och det är bra att testa nya idéer på den innan man ger sig in på de större spelplatserna som Tyskland, England och Frankrike, säger han.

Hur kommer då affären att påverka branschen?
– De två stora aktörerna Momondo och Skyscanner kommer att växa medan Flygresor. se tappar trafik. Etraveli är duktiga som OTA, men usla på att bygga varumärken, säger Ekbergh.

Kommentarer är stängda.

Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024