Annons:

Stockholm Travel Show öppnar i dag

I dag öppnar resemässan Stockholm Travel Show på Centralen med 60 utställande företag.

I höstas gjorde Stockholm Travel Show entré med en resmässa i Gallerian. Nu i vår har mässan flyttat till Centralen 8-10 maj. Travel News fick en pratstund med mässgeneral Martin Ahlberg på mässarrangören Fin-S.

 Hur ser det ut inför mässtarten i dag?

– Alldeles utsökt – vi har nått målen och kommer att leverera tre evenemang. Själva mässan på Centralen, presstillställningen på Casino Cosmopol samt vår VIP-frukost på Casinot med upp emot 300 köpare, producenter och beslutsfattare på plats – vi är fulla av tillförsikt.

 Hur många utställare har ni lyckats locka?

– Vi har en 25% ökning på utställarsidan och är sammanlagt 60 utställare och partners vilket inte har varit helt självklart då många mässor idag har problem. Att närma sig konsumenten har dock visat sig vara rätt beslut i dagens värld där vi oftast aldrig träffar slutkunden. 

 Var på Centralen kommer ni att vara?

–  Vi är i Centralhallen nära all tågtrafik – även nära busstrafiken till och från Stockholm. De stora rederierna finns i närheten, så även växlingskontor och Stockholms turistinformationer för att inte tala om SJ:s VIP Lounge som är vår närmaste granne.

 Vilken räknar ni blir den publikmässigt viktigaste dagen?

– Detta är vår premiär på Centralen, men vår uppfattning är att fredagen bör bli den mest intressanta dagen för utställarna. Det rör sig 250 000 besökare per dag i huset och alla är resenärer på något sätt så vi ser fram emot många spännande möten och konkreta affärer.

 Vilka är de största förändringarna mot Gallerian?

–  Den största förändringen är förnyelsen på utställarsidan och att Centralen sannolikt är Sveriges viktigaste resekluster. Vi har även lyckats attrahera betydligt fler köpare på mötessidan till mässan och vår målsättning är att tillfredsställa alla segment. En stor förändring är även att vi i år genomför två mässor – den andra i oktober.    

Några särskilda utställare eller annan utveckling som du vill framhäva?

– Alla utställare har sina styrkor och variationen från tidigare ekoturismpristagare i Sverige som UrNatur och Wild Sweden till världens ledande turismutbildningar och Ryanair gör mixen oerhört spännande. Vår största enskilda utställare är Air China och exempelvis Finland har ett starkt startfält med Österbotten i spetsen. Även Indien kommer starkt. Detta är som sagt ett axplock och vi kunde fortsätta för listan är lång!”   

Hur stor inverkan har vädret på en sådan mässa som ni gör?

 – Vi är mycket glada – vi har en vädergaranti som inte alla miljöer i Stockholm klarar och vädret har inte så stor betydelse. Besökarna  stannar cirka 30 minuter i snitt i huset vilket leder till många fina möten.

 

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024