Annons:

Expedia prövar sig fram

Beslut måste fattas allt snabbare, i takt med att tillgången på information och data ökar. Ett exempel som Expedia lanserat är realtidsrecensioner, där hotellen får veta vad gästerna tycker direkt efter incheckning.

Expedia grundades 1996, två år innan Google såg dagens ljus. Idag är bägge företagen två giganter och enligt Veichmanis är det exempel på hur otroligt snabbt utvecklingen går. Men den snabba utvecklingen gör att även de största företagen måste kunna agera snabbt.

– Vi måste snabbt kunna byta riktning på vårt stora tankfartyg eftersom saker idag utvecklas med sådan hastighet, sa John Veichmanis, global marknadschef på Expedia, när han talade på Grand Travel Award i Stockholm tidigare i februari.

Expedia har tillgång till enorma mängder data om hur vi reser och dem vill bolaget dra nytta av för att skapa bra tjänster åt kunderna. Allt fler apparater kopplas upp mot internet och skickar då information om vårt beteende och vad vi gillar.

– Vi vill använda den datan för att skapa en bra, personligt anpassad upplevelse.

Han anser att ett företag inte längre kan utveckla en tjänst för att sedan lansera den, utan att man hela tiden måste pröva sig fram i realtid. År 2010 gjorde Expedia 200 ändringar på sin sajt. Förra året gjorde man 1 200 ändringar.

– Det gäller att göra små ändringar ofta. Vid varje förändring kontrollerar vi om antalet köp ökar.

Expedia har 700 utvecklare som arbetar med att förbättra sajterna, men alla anställda kan föreslå förändringar för produktcheferna, som på så sätt får förslag till förbättringar. En utmaning är att prioritera vilka förbättringsförslag som ska testas.

En nyhet som Expedia lanserat är realtidsrecensioner. Gäster som bokat hotell via Expedia får mejl eller pushnotis när de checkat in på hotellet. Med hjälp av en glad eller ledsen smiley kan gästerna ange om de är nöjda med till exempel incheckningen och rummet. Hotellet får besked direkt.

– Då kan hotellet åtgärda eventuella problem med en gång. När hotell får recensioner i efterhand är det ofta redan för sent att hjälpa en eventuellt missnöjd gäst.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024