Annons:

Boeing och FAA fortsätter att bråka om ansvaret för olycksplanet 737 Max

Den amerikanska flygsäkerhetsmyndigheten FAA lyfter i en skrivelse till den amerikanska kongressen fram misstankar att Boeing varit ute efter att sätta press på FAA:s omcertifiering av olycksmodellen 737 Max genom offentliga uttalanden, rapporterar Dagens Industri.

I skrivelsen heter det samtidigt att Boeing enligt FAA har en ”orealistisk uppfattning” om när certifieringsprocessen kan vara klar, eftersom denna har försenats av en rad olika orsaker.

Det skriver Financial Times.

I onsdags sa chefen för FAA, Stephen Dickson, till CNBC att processen att certifiera Max 737-modellen kommer att ta en bit in på nästa år.

I november uppgav Boeing officiellt att man förväntade sig att olycksmodellen skulle kunna sättas i trafik igen redan i januari.

Först på torsdagen medgav Boeings vd Dennis Muilenberg att cetrifieringen inte kommer att bli slutförd den här sidan årsskiftet, skriver Reuters. I ett uttalande heter det att bolaget kommer att ”samarbeta med FAA för att på ett säkert sätt återföra Max-planen till aktiv tjänst 2020”.

Boeing skjuter även upp planerna på att öka produktionen till rekordtakten 57 stycken 737-plan per månad från nästa år till 2021. Det uppger källor för Reuters.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024