Annons:

”DET ÄR OMÖJLIGT ATT HA ALLT I HVUDET”

Resebyråsäljarnas magra resultat i Travel News kryssningstest är knappast förvånande enligt resebyråexpertisen. Få säljer kryssningar mer än någon gång per månad.  – Det är lättare för resesäljaren att lära sig produkter som de säljer ofta, som volymprodukter som charter och flyg, säger Martin Durnik, försäljningschef på Ticket.   TEXT: KARIN STARKMAN AHLSTEDT

Kryssningar säljs inte bara säljs relativt sällan, utan är också en komplex produkt.
– Det finns många rederier, olika båtar och rutter som går under olika perioder. Därför är det omöjligt för säljarna att ha allt i huvudet, säger Martin Durnik, vars säljkår säljer kryssningar med Royal Caribbean, Celebrity och Hurtigruten.
Tydligt är att de traditionella resebyråernas säljare överlag är osäkra på produkten. Bäst i test blev kryssningsspecialisten Wondercruises.  
– Jag hade blivit besviken om vi, som bara säljer kryssningar, inte hade fått ett bra resultat. En normalstor resebyrå kanske har tio bokningar per person och år, säger David Malmberg på Wonder Cruises.
Han har tidigare arbetat i tio år på RCCL med att utveckla den skandinaviska marknaden och upplever att Ticket och Resia är de resebyråer som har kommit längst när det gäller kryssningar i Sverige.
– Ändå har resebyråerna överlag inte satsat så mycket på kryssningar, vilket skapat möjligheter för oss att på bara tio månader ta plats som en av de tre största nordiska kryssningsarrangörerna.
Inte heller Åke Lindell, vd för Travelnet Group, tycker att resebyråerna har förstått potentialen. 
– Resebyråcheferna och ägarna har inte fattat att kryssningsmarknaden i Skandinavien bara är i början av utvecklingen och kommer att gå spikrakt uppåt, säger han. 
Martin Durnik kontrar med att kryssningar visserligen är en växande marknad, men att den fortfarande är liten volymmässigt.
Är provisionerna för låga för att ni ska satsa mer?
– Nej, den är tillräckligt bra för att för att vi ska vilja sälja mer. Dessutom genererar den även ofta en flygbokning eller en hotellnatt i samband med kryssningen, säger Martin Durnik.
Men förklaringen till den bristande kunskapen har också samband med att få rederier har bearbetat marknaden. I Sverige har Royal Caribbean dragit ett stort lass under 2000-talet, medan MSC Cruises har hakat på under senare år. 
– I länder som Tyskland, Frankrike, Spanien och Italien har fokus på kryssningar länge varit större och där har det skapats koncept särskilt utformade för respektive marknad, säger David Malmberg.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024