Moderaternas presstjänst skriver följande när vi undrar vad som kommer att hända nu: ”I och med rambeslutet den 12 december har regeringen ett uppdrag att återkomma med en proposition om avskaffad flygskatt med tidsgräns att flygskatten ska avskaffas den första juli 2019. För att flygskatten ska avskaffas måste regeringen ta fram ett lagförslag och att en ny regering inte stoppar avskaffandet i en ny budget.”
Stockholms Handelskammare välkomnar beskedet.
– Det är bra att den svenska flygskatten tas bort då den är skadlig för jobben och konkurrenskraften utan att tydligt gynna klimatet. Nu bör politiken i stället satsa på att främja ny teknik och att få till en svensk produktion av biobränsle. Flyget både kan och måste bli hållbart, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms Handelskammare.
Miljöminister Karolina Skog, Miljöpartiet är inte oväntat mycket kritisk:
– Ett exempel är att de vill ta bort flygskatten, och då ser till att flyget återigen blir ett skattefrälse och det blir enklare för den delen att släppa ut. Och då minskar ju också det proaktiva klimatarbetet i Sverige, säger hon till Sveriges radio.
”Swedavia var redan före införandet av flygskatten tydliga med att vi tror det finns effektivare och mer ändamålsenliga styrmedel för att minska klimatutsläppen och driva den nödvändiga omställningen av flyget. Vi skulle därför välkomna ett förslag om en reduktionsplikt som alternativt styrmedel och som kommer att minska flygets klimatpåverkan, samtidigt som det skulle stimulera svensk, storskalig produktion av bioflygbränsle”, säger Jonas Abrahamsson, vd på Swedavia.