Annons:

Premium

Flygtrenden – Ute: Business class – Inne: Premium fritidsresor

Flygjätten American Airlines drar ned på sina satsningar i första klass och ökar kraftigt på premium fritidsresor. Där finns lönsamheten de kommande åren, menar bolaget. Text: Janne Sundling

”Vi ser för närvarande inga tecken på att efterfrågan avtar när vi går in i det nya året”

American Airlines kommer att utöka antalet premiumsäten på sina interkontinentala plan med upp till 60 procent under de kommande fyra åren. Där finns lönsamheten, menar de.

En del av förändringen finns i trenden mot blandade fritids- och affärsresor som bolaget i dag har nästan hälften intäkterna i. 

Bolaget satsar också mer på kortdistansflyg och mindre på långdistansflyg, och förlitar sig mer på sina internationella partners för att tillhandahålla det ”största globala nätverket i världen.” 

Mer av flygbolagets långdistanskapacitet ska koncentreras till…

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024