Annons:

Förlustdrabbat FlyMe satsar utrikes

Fler inrikesavgångar i peaktid med inhyrd kapacitet och nya utrikeslinjer i rusningstrafik. Det är FlyMe:s vd Anders Holsts recept för att nå breakeven.

Under förra året gick lågprisbolaget back 136,1 miljoner kronor. Under oktober–december ökade omsättningen kraftigt jämfört med tidigare kvartal, men sam-tidigt ökade förlusttakten och FlyMe gick med 85,3 miljoner kronor i förlust.
– Fjärde kvartalet var en besvikelse på grund av prispress och att vi hade för många avgångar utanför peaktid. Nu har vi anpassat oss samtidigt som priserna ökat bland annat tack vare att Fly Nordic tagit bort sitt pristak, säger Anders Holst.
Vad krävs för att ni ska gå med vinst?
– Vi kommer att hyra in kapacitet per timme för att köra igång med fler avgångar i peaktid, bland annat på Göteborg-Stockholm, där vi kan ta ut fulla priser och tjäna pengar. Vår nya Östersundslinje med bra avgångstider gick runt efter bara två veckor, säger Anders Holst.
– Men vi kommer inte att envisas med att pumpa ut stora volymer off peak för att öka produktiviteten. Det har vi lärt oss the hard way, fortsätter han.
Enligt branschbedömare är FlyMes stora utmaning just att öka produktiviteten och beläggningsgraden.

– Fly Me måste flyga mer för att kunna sprida kostnaderna på tillräckligt många flygtimmar. Annars får de det kämpigt framåt hösten. Beläggningen måste upp i 80 procent, vilket är omöjligt på inrikes, men möjligt utrikes, säger Harald Rosén, generalsekreterare på Svenskt Flyg.
Men Anders Holst menar att FlyMe på årsbasis når acceptabla beläggningsnivåer genom att satsa på effektiv uthyrning av planen sommartid.
– Utrikeslinjer mitt på dagen, som -andra gör för att öka produktiviteten, är inget för oss. Min erfarenhet är att affärsrese-bolag har svårt att locka tillräckligt många -privatresenärer för att täcka de rörliga kostnaderna.
Men planer på utrikeslinjer finns. Men bara i peaktid.
– Det ger bra lönsamhet eftersom vi har möjlighet att hyra in kapacitet per timme. De som frestas att köra fram och tillbaka med halvtomma plan under dagen tar död på kalkylen, säger Anders Holst.
Han avfärdar allt prat om nyemissioner under året.
– Vi har så mycket i kassan att vi -klarar oss även om vi mot all förmodan skulle göra ett dåligt jobb och inte minska förlusterna under året.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024