Annons:

Många frågetecken kring FlyMe

Intäkterna och beläggningen ökar. Nytt kapital är på väg in. Ändå finns frågetecken om lågkostnadsbolagets FlyMe:s framtid.

Ett företag som tror på lågkostnadsbolaget är investmentbolaget Novestra, som i maj köpte 9,5 miljoner aktier motsvarande 5,14 procent av kapitalet i lågkostnadsbolaget.
– Visst finns det avsevärda affärsrisker, men FlyMe har en bra affärsstruktur för marknadskraven, säger Peter Ekelund, vd för Novestra.
Han är inte orolig för FlyMe:s finansiella situation utan menar att lågkostnadsbolaget har skaffat det kapital som behövs för en uthållig lönsamhet.
FlyMe:s beläggningsgrad har ökat månad för månad till drygt 50 procent, vilket med en oförändrad kapacitet är en positiv signal. Men att Malmö och Göteborg uppges ligga i närheten av snittet, innebär att många tomma stolar går tomma till Helsingfors.
– Här finns anledning att vara orolig. FlyMe tävlar mot Finnair och SAS bonussystem och avtal med i stort sett alla som reser frekvent. Situationen är också extremt tuff på Göteborgslinjen där fyra bolag slåss, säger Harald Rosen, branschexpert och generalsekreterare på Svenskt Flyg.
Fredrik Skanselid, vd för FlyMe Sweden, medger att det är betydligt tuffare på Helsingforslinjen, men tror att förändrad tidtabell och mer marknadsföring i höst kommer att ge linjen mer fart. Bäst har Malmölinjen, som redan uppges ge vinst, gått. På Göteborgslinjen har överkapaciteten lett till prispress för alla konkurrenter.
– Snittintäkten har varit lägre än väntat men å andra sidan har vi sålt fler biljetter och vi går snart breakeven, säger Skanselid.
Sommartid prövas nystartade flygbolag med inriktning mot affärsresenärer hårt. Det minskade affärsresandet slår hårt mot snittintäkten, samtidigt som de fasta kostnaderna ändå måste betalas. Därför satsar FlyMe på flygningar till Nice och Mallorca och uthyrning av överkapacitet bland annat till researrangörer. Inrikes- och Helsingforstrafiken dras i sommar ned till en maskin per dag.
– Det är en del av vår affärsidé. Affärsresandet går ned när chartern har sin peak. På grund av våra låga kostnader kan vi erbjuda bra priser och har nästan drunknat i förfrågningar, säger Fredrik Skanselid.
Målet är ett positivt kassaflöde innan årets slut. Stämmer DI:s beräkningar att bolaget går back 5 miljoner per månad bör bolaget klara sig på pengarna i kassan och den garanterade nyemmissionen om 54 miljoner tills resultatet vänder. Om den positiva utvecklingen på den hårt konkurrensutsatta marknaden fortsätter, vill säga.
Hittills har bolaget dragit in 131,3 miljoner i tre omgångar.
Ett misstag som Goodjet anses ha gjort är att sent komma igång med resebyråavtal som är länken till viktiga affärsresenärer.
– Vi har tecknat resebyråavtal med flertalet av de stora i Sverige och även i Finland. Vi måste respektera att resebyrårena inte vill att vi ska gå ut med detta. Men det skulle ge oss mer trovärdighet, konstaterar Anders Rabbe, vice vd, FlyMe.
Karin Starkman Ahlstedt

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024