Annons:

Resebranschen föreslår att även flygbiljetter skall skyddas av resegarantier

Resebranschorganisationen SRF anmodar regeringen att reformera resegarantilagen för att säkra konsumentskyddet under framtida extraordinära händelser som den pågående pandemin. SRF föreslår även att köp av enbart flygbiljetter skall skyddas av garantier, enligt ett pressmeddelande.

– Den pågående pandemin och dess konsekvenser för reseindustrin har blottlagt stora brister i resegarantilagen. Återbetalningar dröjer och det visar sig att nuvarande resegarantier inte alltid täcker vid händelser som denna, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF i ett pressmeddelande.

Under den pågående pandemin väntar många kunder fortsatt på återbetalning av inställda resor. Detta gäller inte minst konsumenter som enbart köpt en flygbiljett vilket bland annat Konsumentverket uppmärksammat via ett antal tillsynsärenden. Medan paketresor skyddas av resegarantier i de fall arrangören är insolvent, saknas sådant skydd för köp av enbart flygbiljett.

– Vi tycker det är naturligt att köp av enbart flygresor även skall inkluderas i en garantiordning. Därför vill vi att regeringen tittar på möjligheten att i tillägg till nuvarande garantisystem införa en avgiftsfinansierad fond som skyddar konsumenter vid köp av flygbiljetter i de fall flygbolaget går i konkurs, säger Didrik von Seth.

Till skillnad från paketreselagen som vilar på ett EU direktiv är resegarantilagen nationell. Varje medlemsstat inom EU utformar sin egen garantiordning. I t.ex. Danmark ingår skydd av flygbiljetter i garantisystemet.

– Vi ser att det finns anledning att se om inte vissa delar av det danska systemet är värt att ta in i Sverige. Det skulle stärka konsumentskyddet och samtidigt öka förtroendet för resebranschen inklusive flygsektorn, säger Didrik von Seth i ett pressmeddelande.

5 kommentarer

  1. ?????: Det kan stämma att resebranschen har fått sämre rykte men är det inte märkligt att en branschorganisation som ska stå bakom researrangörerna nu mitt i allt vill stärka konsumentskyddet och öka kostnaderna för företagen genom att påföra en extra avgift på flygbiljetterna? Är inte det konsumentombudsmannens jobb?
  2. Researrangören: Där rök det enda incitamentet till att köpa en paketresa....
  3. Paketresespecialisten: SRF's uppgift är inte att hjälpa statliga flygbolag. Resebranschen har ingen nytta av en organisation som slår undan benen och krossar branschens kunskapskapital vad gäller specialisttjänster såsom välarrangerade paketresor.
  4. Terje: Det är en utmärkt idé, hur många resenärer och arrangörer av paketresor har inte förlorat ENORMA pengar på flygbolag vars hela affärsmodell byggt på framtida avresor och förskottsbetalda flygbiljetter. Självklart ska de omfattas av garantikrav!
  5. International Airline support (Ltd): Den lagstadgade resegarantin, som administreras av kammarkollegiet, skall naturligtvis inte omfatta flygresor. Flygebolagen vill själva skapa ett system som kan ersätta kunden - att på förhand klargöra att all ersättning sker via vouchers. Mycket logiskt, det är orimligt att kunden alltid skall gå skadelös vid t ex pandemier.
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024