– Den pågående pandemin och dess konsekvenser för reseindustrin har blottlagt stora brister i resegarantilagen. Återbetalningar dröjer och det visar sig att nuvarande resegarantier inte alltid täcker vid händelser som denna, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF i ett pressmeddelande.
Under den pågående pandemin väntar många kunder fortsatt på återbetalning av inställda resor. Detta gäller inte minst konsumenter som enbart köpt en flygbiljett vilket bland annat Konsumentverket uppmärksammat via ett antal tillsynsärenden. Medan paketresor skyddas av resegarantier i de fall arrangören är insolvent, saknas sådant skydd för köp av enbart flygbiljett.
– Vi tycker det är naturligt att köp av enbart flygresor även skall inkluderas i en garantiordning. Därför vill vi att regeringen tittar på möjligheten att i tillägg till nuvarande garantisystem införa en avgiftsfinansierad fond som skyddar konsumenter vid köp av flygbiljetter i de fall flygbolaget går i konkurs, säger Didrik von Seth.
Till skillnad från paketreselagen som vilar på ett EU direktiv är resegarantilagen nationell. Varje medlemsstat inom EU utformar sin egen garantiordning. I t.ex. Danmark ingår skydd av flygbiljetter i garantisystemet.
– Vi ser att det finns anledning att se om inte vissa delar av det danska systemet är värt att ta in i Sverige. Det skulle stärka konsumentskyddet och samtidigt öka förtroendet för resebranschen inklusive flygsektorn, säger Didrik von Seth i ett pressmeddelande.
5 kommentarer