Annons:

Säkerhet stoppar utländskt ägande

USA:S flygmarknad Det blir ingen inrikessatsning
i USA för det brittiska flygbolaget Virgin Atlantic Airways.
Bolagets dynamiske ägare Richard Branson har velat etablera
lågprisalternativet Virgin Express på rutter i USA
som inte täcks av Southwest Airlines, lågprisgiganten
på den amerikanska marknaden. Men chanserna att restriktionerna
på utländskt ägande i USA-registrerade flygbolag
på maximalt 25 procent ska ändras bedöms som små.
(Inom EU är motsvarande gräns 49 procent.) Detta sedan
det amerikanska försvarsdepartementet satt sig på tvären
genom att åberopa militärstrategiska skäl.

– Vi känner oss komfortabla med den nuvarande situationen.
I kristider får det inte finnas någon tvekan om att
vi får stöd från flygbolagen. När ägarfrågor
nu diskuteras inom flyget måste vi i första hand tänka
på USA:s nationella säkerhet, säger en talesman
för det amerikanska försvarsdepartementet till tidningen
Airline Business. De amerikanska flygbolagens flygplansflottor
och personal ingår i en civil reserv som om nödvändigt
kan tas i bruk av militären. I gengäld kompenseras flyget
ekonomiskt i efterhand. Däremot är det amerikanska försvarsdepartementet
inte lika övertygat om att patriotismen är fullt lika
stor bland utlandsägda flygbolag, vilket är bakgrunden
till att några lättnader i restriktionerna inte kommer
att göras inom den närmaste tiden. Annars har en liberalisering
av reglerna fått allt fler anhängare – inte minst bland
politiker och inom det amerikanska transportdepartementet som
planerar för en konferens i ämnet mot slutet av året
– då en sådan anses gynna konkurrensen på inrikesmarknaden.
Från EU-kommissionens sida är skepsisen stor mot snara
förändringar av regelsystemet. Först krävs
”en stark multilateral överenskommelse över Atlanten”
som ersätter nuvarande bilaterala system, citerar Airline
Business generaldirektören vid EU-kommissionens transportdirektorat.
För Richard Bransons del betyder det negativa beskedet att
Virgin byter väst mot öst och i stället planerar
för en expansion utav flygrutter i Asien under de närmaste
åren. Till de redan existerande linjerna Hongkong, Tokyo
och Shanghai (ny) upptas hans önskelista av Singapore, Osaka,
Bangkok samt destinationer i Indien och Australien, rapporterar
den brittiska tidningen Flight International. n

 
TN 7/99

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024