Det betyder besparingar på cirka 2 miljarder – hälften av det långsiktiga resultatförbättrings-programmet som aviserades i vintras.
– Linjerna är för små för SAS. Vi kan konstatera att vi haft en alltför ambitiös marknadstäckning, säger Anders Ehrling, chef för SAS Airlines linjenät.
I Norge och Finland övertar SAS-ägda Wideroe, Braathens och Air Botnia de nedlagda linjerna. I Sverige räknar Skyways med att överta rutterna.
20 flygplan tas ur drift, vilket betyder att flygplansutnyttjandet förbättras med 5 procent. Hur många anställda, i luften och marken, som berörs kan inte SAS svara på än.
Inspirerade av lågkostnadsflygets produktionsfilosofi förenklar SAS sin produktion genom att låta planen flyga fram och tillbaka mellan två destinationer i stället för som i dag i slingor mellan ett flertal destinationer. Det ska minska störningskänsligheten och öka punktligheten och därmed kvaliteten.
– Vi måste höja vår produktivitet. Detta är ett sätt att få flygvärdinnor och piloter att flyga fler timmar under sin arbetstid inom gällande kollektivavtal, säger SAS koncernchef Jörgen Lindegaard.
KATARINA ERIKSSON