Annons:

Foto: Pressbild

SAS planerar comeback i Örnsköldsvik

SAS är på väg tillbaka till Örnsköldsvik. Flygbolaget har aviserat planer på att återuppta trafiken till och från Arlanda – med en fullt utbyggd tidtabell bestående av 16 avgångar i veckan.

– Det här är ett starkt besked för regionen. Tidtabellen är riktigt bra, säger Magnus Wiberg, vd på Örnsköldsviks flygplats till Örnsköldsviks Allehanda.

Flyglinjen, som senast trafikerades av SAS fram till 2020, ska enligt planen återlanseras med ATR 72 – ett propellerplan med 70 säten och en flygtid på cirka 50 minuter. Förslaget innebär tre avgångar i vardera riktningen måndag till torsdag, två på fredagar och söndagar – men ingen trafik på lördagar.

Denna satsning är inte bara ett flygbolagsbeslut – det speglar också den positiva utvecklingen av regionens starka näringsliv. Företag som Hägglunds, BAE Systems och Metsä Board har alla bidragit till att stärka regionens ekonomiska fundament. Denna tillväxt gör att Örnsköldsvik återigen får större vikt som en viktig knutpunkt för affärsresor och regional transport.

Satsningen är fortfarande under utvärdering. SAS har bett flygplatsen att genomföra en kundundersökning som underlag för beslut. En möjlig trafikstart är hösten 2025, men enligt Rikard Steinholtz, ansvarig för samhällskontakter på SAS, kan återkomsten också dröja till första halvåret 2026.

Prisbilden väntas ligga i linje med andra destinationer i Norrland och beskriver Wiberg som “konkurrenskraftig”.

Den planerade återkomsten innebär att SAS återvänder till en marknad där konkurrensen tidigare varit hård – och där nuvarande operatör Populair kan komma att utmanas.

SAS har haft en varierad historia med Örnsköldsvik Airport, präglad av både expansion och tillbakadraganden. Flygplatsen, invigd 1961, har länge varit en viktig knutpunkt för regionens flygtrafik.

Under 1990-talet och början av 2000-talet var SAS en av de dominerande aktörerna på sträckan Örnsköldsvik–Arlanda.Vid en tidpunkt fanns det upp till nio dagliga avgångar i vardera riktningen, där SAS stod för tre av dessa. Denna period kännetecknades av hård konkurrens, vilket ledde till att andra aktörer som Skyways och Höga Kusten Flyg så småningom drog sig ur marknaden.

Efter en tids frånvaro återupptog SAS trafiken på linjen i april 2018, med fyra dagliga avgångar i vardera riktningen.Flygplan av modellen ATR-72, med plats för 70 passagerare, användes för att trafikera sträckan. Denna satsning var ett försök att återetablera närvaron i regionen och möta efterfrågan på direktflyg till Stockholm.

Trots initial framgång med återetableringen meddelade SAS i januari 2020 att de skulle upphöra med trafiken till Örnsköldsvik från och med februari samma år. Beslutet motiverades av vikande efterfrågan och dålig lönsamhet, trots tidigare försök att vända utvecklingen i samarbete med flygplatsen och regionen.

BAE Systems Hägglunds har nyligen säkrat flera stora kontrakt för sitt stridsfordon CV90, vilket sannolikt har påverkat behovet av snabba resvägar till staden.

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna