Annons:

SAS ska spara ytterligare två miljarder

Fortsatt fallande intäkter, sjunkande biljettpriser och stenhård konkurrens på hemmamarknaden bidrog till SAS storförlust på -2,2 miljarder kronor (-731) förra året.

Vägen tillbaka till ett positivt resultat, vilket är SAS-ledningens ambition i år, går via fortsatta kostnadsbesparingar.
Det blir en tuff förhandlingsvår när SAS ska spara in de 2 sista miljarderna i Turn-aroundprogrammet 2005 genom nya uppoffringar från personalens sida. Förändrade löne- och pensionsvillkor står på dagordningen vid förhandlingarna med de 39 fackföreningarna.

Koncernledningen
hotar med att utan sänkta kompensationsnivåer faller förutsättningarna för den lågkostnadsbas och de nya affärsmodeller SAS vill skapa för att klara lågpriskonkurrensen i Skandinavien.
Omsättningen inom SAS-koncernen minskade med 11 procent till 57 754 miljoner (64 944) under 2003 jämfört med året innan. Den största delen av miljardförlusten före reavinster och poster av en-gångskaraktär kan hänföras till det katastrofala första kvartalet.
Men till skillnad från exempelvis British Airways, som gynnats av en markant återhämtning i den interkontinentala trafiken under andra halvåret, har SAS inte sett denna trend på den skandinaviska och europeiska flygmarknaden.
– Marknaden har stabiliserats, men vi ser ingen uppgång, säger koncernchef Jörgen Lindegaard.
I stället sjönk enhetsintäkten, yield, för samtliga koncernens flygbolag 2003.
Yieldfallet inom Scandinavian Airlines var 12,5 procent på grund resenärernas övergång från affärs- till ekonomiklass, prissänkningar och nya lågpriskonkurrenter. SAS tänker dock inte ge upp priskriget mot lågprisutmanaren Nordic Airlink.
Vi har inget val, för detta är vår hemmamarknad som vi kämpar om, förklarar Jörgen Lindegaard.
Den kraftiga yieldnedgången gör att sänkningen av enhetskostnaderna inom Scandinavian (-12,5 procent under 2003) endast förhindrat en ännu större förlust i stället för att öka lönsamheten.
Trots att 2 450 tjänster inom SAS försvunnit minskade de totala personalkostnaderna endast marginellt förra året på grund av löneökningar fram till april 2003 och ökande pensionskostnader.
KATARINA ERIKSSON
fakta SAS SIFFROR
Antal passagerare: 31 miljoner (-6,7%)
Kabinfaktor: 63,5 % (-2 procentenheter)
Omsättning: 57 754 MSEK ( 64 944)
Resultat före reavinst o. engångsposter
– 2 221 MSEK (-736)

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024