Annons:

Trots mångmiljonförlusterna Goodjets ägare ångrar sig inte

I januari försattes Goodjet i konkurs med skulder på 140 miljoner kronor. Konkursutredningen som nu är klar visar att ägarna är de överlägset största förlorarna.
Totalt beräknar ägagruppen att den förlorat upp emot 90 miljoner kronor. Men ingen av dem säger sig ångra Goodjet-satsningen.
– Jag skulle göra om samma sak igen. Affärsidén är fantastisk, säger styrelseordföranden Cafér Ok som förlorat 20 miljoner kronor och nu ryktas vara på väg in i ett nytt flygprojekt ”FlyMe”tillsammans med en annan av Goodjets finansiärer, Fredrik Skanselid.
– Det var väldigt kul att vara med om att vända upp och ned på Flygsverige, säger Bengt Linde, restaurang-ägaren från Göteborg som förlorat miljonbelopp.
Konkursutredningen ger inget svar på varför det luxemburgska investmentbolaget Standard Finance International, SFI, inte fullföljde sitt aktieöverlåtelseavtal med Goodjets ägare.
– Det är en gåta. Jag har stämt SFI för kontraktsbrott, men det är ingen enkel match att vinna ett mål mot ett Luxemburgsbolag, säger konkursförvaltaren Björn Aschan.
– Vår egen bank Bohusbanken hade inga tveksamheter gentemot SFI:s moderbank i Luxemburg. När det kom kopior från Luxemburg på bankgarantierna så kändes det grönt, säger Claes Samuelson, ansvarig för Goodjets bokföring.
Goodjets ekonomiska problem uppstod i ett tidigt skede, men Björn Aschan har inte funnit något något bokföringsbrott och han konstaterar att ingen har skott sig på Goodjets räkning. Men han är kritisk och anser att Goodjets egenkapital var så litet att styrelsen borde genomfört en likvidationsbalansräkning redan från start.
– Då hade bolaget haft sex månader på sig att antingen tillföra tillräckligt egenkapital eller i värsta fall att ägarna skulle tagit risken att driva verksamheten vidare under eget ansvar.
Kretsen kring Goodjet anser att den analysen är direkt felaktig.
– Kontrollbalans i all ära, men ägarna gick hela tiden in med ungefär lika mycket eget kapital som bolagets utgifter, säger Claes Samuelson.
Vd:n Reidar Svedahl anser också att läget var under kontroll fram till november.
– Nystartade företag har ofta kort med likviditet, så var det när jag var inblandad i SAS start av Spanair. I Goodjet kom det hela tiden in folk med nya pengar.
Ett exempel är att grundaren av Mr Music, Tommy Johansson, i augusti sköt till 21 miljoner kronor. Av huvudägarna var det framförallt Lars Falkeskog (5 miljoner i juni, 5 i september) och Cafer Ok (15 miljoner i juni) som bidrog när det krävdes nytt kapital.
Revisionsbyrån Ernst&Young jobbade åt Goodjet men upplevde länge att läget inte var alarmerande. Revisorn Urban Rudén håller inte med om konkursförvaltarens bedömning om tidigare kontrollbalansräkning.
– Styrelsen sköt till pengar hela tiden. Det avgörande var att de inte fick pengar från holländarna, säger han.
Planerna för det nya lågkostnadsbolaget Goodjet presenterades i januari 2002. Trots att Goodjet inte flög förrän i slutet av april behövdes omedelbart externt kapital.
– Det är oerhört dyrt att starta flygbolag. Det krävs förskott och garantier för att få leasingavtal med flygbolag, tekniskt underhåll och flygplatsavtal, säger Claes Samuelson.
I februari fick Anders Rabbe, och bolaget Akkumula Corporate Finance, uppdraget att sammanställa ett nyemissionsprospekt. Det skulle inbringa 170 miljoner kronor. Goodjets bedömning var att en huvudinvesterare på lite längre sikt måste vara beredd att skjuta till 300-400 miljoner kronor.
Men Rabbe kunde snabbt konstatera att den svenska kapitalmarknaden befann sig i chock efter alla IT-förluster. Ett nytt högkostnadsprojekt i en osäker bransch var ingen intresserad av.
– Några år tidigare hade det slängts ut miljardbelopp i ”hål i huvudet-projekt” som Bredbandsbolaget och Framfab. Därför var det en besvikelse att man inte var beredd att satsa de här miljonerna i ett så sunt affärskoncept, säger en av personerna som var inblandade i prospektet.
Men enligt flera bedömare var lågkostnadssatsningen mer eller mindre dödsdömd redan innan den första flygningen i april 2002.
– Goodjet startade med alldeles för lite pengar. Jämför med Jet Blue i USA som hade 130 miljoner dollar i startkapital. Min bedömning är att det behövs minst 100 miljoner dollar, säger exempelvis Ryanairs vd Michael O´Leary till Travel News.
Nyemissionen misslyckades och försöken att hitta nya finansiärer gick på tomgång under sommaren. Parallellt med detta ökade antalet utrikeslinjer till Frankrike och Spanien från Skavsta, Göteborg och norska Torp.
– Genomslaget i medierna ökade vår tro på att de ekonomiska garantier som behövdes skulle komma in. Försäljningskurvan pekade också rakt uppåt, säger Claes Samuelson.
Men förlusterna ackumulerades och var enligt konkursutredningen närmare 49 miljoner i slutet av augusti. Den 30 september var Goodjets aktiekapital förbrukat enligt Björn Aschan och bolaget borde försatts i likvidation. I oktober gick bolaget 17,1 miljoner back, medan november och den stora inrikessatsningen på triangeln Stockohlm-Göteborg-Malmö innebar ett minus på 65,7 miljoner.
När Finansvision och Expressen skrev om Goodjets dåliga beläggning ökade snabbt kundernas oro.
Claes Samuelson beskriver Goodjets fall som ”en brant passagerarkurva uppåt till den 18-19 november, som sedan planade ut under några dagar för att gå rätt ned på 14 dagar”.
Försöken att hitta finansiärer, nu med målet att undvika en omedelbar konkurs, blev alltmer desperata. När avtalet skrevs med SFI trodde ägarna att Goodjet var räddat. Men några pengar kom aldrig.
– Vi vara beredda att lämna över bolaget för bara en krona, men SFI dräpte oss, säger Cafer Ok.
Idag är Goodjet dött och begravet. Transair, som skötte bolagets flygningar, är också försatt i konkurs med skulder på 58 miljoner. Transair har en fordran på Goodjet på 30,9 miljoner. Av detta skall dock Goodjets förskottsinbetalningar på 20,5 miljoner dras av.
– Vi har ett skadeståndskrav i samma storleksordning för det avtalsbrott Goodjet gjorde sig skyldigt till, men som det ser ut nu finns det inga pengar i konkursboet, säger Transairs konkursförvaltare Christoffer Hamilton.
fakta SKULDERNA
När konkursen skedde hade mer än 10 000 resenärer betalat biljett men ännu inte utnyttjat sina resor. Kravet från dessa uppgick till 34 miljoner kronor. Enligt konkursförvaltare Björn Aschan har huvuddelen fått tillbaka pengarna från sina banker som i sin tur har möjligheten att överta regresskraven mot Goodjet.
Leverantörskrediterna, till flygplatsernas handlingbolag och Transair, var 26 miljoner kronor.
Enligt konkursutredningen ser de största ägarkraven ut så här:
– Lars Falkeskog och bolaget Vestia:
Bedömt 26 miljoner kronor
– Tommy Johansson 21 miljoner
– Cafer Ok cirka
20 miljoner
– Stefan Johnsson
1 miljon
– Bengt Linde
1 miljon
– Fredrik Skanselid
1 miljon
– Bo Andrésson
1 miljon

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024