Priset delas ut till kommersiella ytor under 25 000 kvadratmeter och ska belöna nytänkande, attraktiva miljöer med stark konsumentfokus. Enligt juryn har Marknadsplatsen imponerat med sin ”kreativa affärsmodell” och en miljö som lyckas vara både ”inbjudande, flexibel och konkurrenskraftig”.
Det är stora ord för en plats som länge setts som mer transportsträcka än destination.
– Vi har lyssnat på resenärernas önskemål, och det här är ett fint kvitto på att vi är på rätt väg. Vår målsättning är att göra shopping, mat och dryck till en del av resan, inte bara något man gör för att fördriva tiden, säger Charlotte Ljunggren, marknadsdirektör på Swedavia.
När marknadsplatsen står helt klar sommaren 2025 kommer området att rymma ett 40-tal restauranger och butiker på 11 000 kvadratmeter. Designen är inspirerad av skandinavisk form med inslag av trä och mjuka former – ett tydligt avsteg från den tidigare känslan av stål, plast och flygplatsdepression.
Vinsten innebär att Arlanda nu går vidare till den nordiska finalen i september, där motsvarande satsningar från övriga nordiska länder gör upp om titeln.
Det återstår att se om Arlanda, som i folkmun ofta kallats en av Europas mest anonyma flygplatser, nu har börjat sin resa mot att bli något mer än bara en avresepunkt.