Annons:

Globala hotelljättar växer

Hilton knappar in på största hotellkoncernen Intercontinental, som svarar med att sätta rekord i nya hotellavtal och skapa ny kedja med hälsohotell. Men mest växer kinesiska Hotell Inn.

Se tio-i-topp-listan över största hotellbolagen

De globala hotelljättarna fortsätter att växa. Ifjol ökade de antalet rum med 240 000 till 7,85 miljoner rum. Genom att etablera sig i fler geografiska områden för att sprida risken blir de motorn inom hotellnäringen.  Men samtidigt som jättarna växer krymper antalet fristående hotell, vilket har gett effekter på den totala tillväxttakten. Ifjol var ökningen 1,2 procent till 19,5 miljoner rum – istället för som tidigare 3 procent per år.
Enligt Anders Nissen, vd för hotellföretaget Pandox, är det viktigt för de stora hotellkedjorna att tillföra fler kedjehotell och utöka antalet varumärken.  Tillväxten har underlättats av att de stora kedjorna inte längre äger sina hotell utan satsar på franchise eller managementavtal, vilket gör det lättare att ansluta nya hotell. Intercontinental Hotels Group, IHG, äger och driver exempelvis bara ett fåtal av sina drygt 4 000 hotell, varav merparten är franchiseavtal.
– Största anledningen till att de vill växa är att de tjänar mest pengar på avgifterna för distribution via egna kanaler. Exempelvis InterContintental får 80 procent av intäkterna från avgifter för bokningar via sina system.
Trots hotelltillskottet har inte topplistan över världens största hotellkedjor ändrats. Högst upp ligger fortfarande InterContinental Hotels Group, IHG, som haft en bra ekonomisk utveckling första halvåret i år.  
– Vi ökade rörelseresultatet med 8 procent. Trots att flera av våra huvudmarknader är drabbade av ekonomisk eller politisk osäkerhet blir vi uppmuntrade av de trender vi ser på hotellmarknaden idag, säger Richard Solomons, koncernchef på IHG, i en kommentar.

Tvåan Hilton Worldwide fortsätter att knappa in på ettan IHG. Nu skiljer det bara 8 000 rum – jämfört med 24 000 rum för ett år sedan. Men IHG släpper inte ifrån sig sin topposition så lätt. Under första halvåret i år har kedjan skrivit fler kontrakt på nya hotell än på sex år. I somras öppnades de två första Even-hotellen i USA, som riktar sig till resenärer som vill hålla sig i form även på resan. Hotellrummen innehåller till exempel särskilda träningszoner, restaurangerna har hälsosam mat, personalen är träningskunnig och det finns ett stort gym.
– Detta är en stor milstolpe. Det nya varumärket uppfyller ett nytt behov i hälsosegmentet, säger Richard Solomons.
IHG ska investera 150 miljoner dollar i det nya varumärket de kommande tre åren och målet är runt 100 hotell i USA inom fem år.
Överlägset mest av kedjorna på topplistan växer dock den kinesiska kedjan Home Inn, som startade 2002 med målet att serva den snabbt växande befolkningen av priskänsliga affärs- och privatresenärer i Kina. Ifjol ökade kedjan med 408 hotell till 2 180.
– Den makroekonomiska utvecklingen är stabil och vi är försiktigt optimistiska för rese- och hotellmarknaden i Kina.  Vi är övertygade om att vi kommer nå vårt mål, 450 nya hotell i år, säger koncernchef David Sun.
Största ökningen av hotellbeståndet syns i Asien och Stillahavsregionen, 11,5 procent, följt av Mellanöstern och Afrika med 7,3 procent och Latinamerika med 3,8 procent.  I ett globalt perspektiv tappar därför Nordamerika och Europa marknadsandelar.  Det innebär ändå inte att nysatsningar saknas. Carlson Rezidor Hotell Group ska till exempel lansera två nya hotellkedjor över världen, Radisson Red
och Quorvus Collection.
Fokus i nya kedjorna ska ligga på teknologi, lyx, personliga hotellupplevelser och design.

Största hotellkedjorna globalt

Klicka på bilden för att se den större i PDF-format.

Ökande hotellpriser i USA

Hotellmarknaden i USA har vuxit i drygt två år och USA är den världsdel som ligger främst i konjunkturcykeln. Hotellens intäkter ökar tack vare prisökningar.
– De amerikanska städer som ligger allra längst fram i konjunkturcykeln växer enbart i pris och har negativ tillväxt i efterfrågan. Ändå blir effekten bättre lönsamhet tack vare prisökningarna, säger Anders Nissen, vd för hotellföretaget Pandox.
I och med den förbättrade lönsamheten, som bidrar till att öka det egna kapitalet, tror Anders Nissen att det blir fler hotellaffärer framöver.
Eftersom Europa inte har kommit lika långt i konjunkturcykeln som USA sker tillväxten främst i volym, medan priserna inte stuckit i höjden än.
– Vissa städer i Europa sticker ut och har kommit längre. Både London och Amsterdam har vuxit i priser ett tag, säger Nissen.  
Även i Skandinavien är efterfrågan stark, men på grund av ökad kapacitet i flera av de större städerna hålls priserna tillbaka. 

Även i många länder i tillväxtstarka Asien tillförs mycket ny kapacitet.
– Skillnaden är att marknaden är under utveckling där, medan vi i Skandinavien bygger nya hotell trots att vi redan har många rum, säger Anders Nissen.
På mogna marknader som Japan, Thailand och Malaysia växer inte hotellmarknaden lika mycket som i länder som Indien, Kina och Vietnam, där det byggs många nya hotell. Samma utveckling ser vi i många länder i Afrika, med outvecklade hotellmarknader.
– Ta till exempel Kenyas huvudstad Nairobi. Staden har till sin storlek få rum. Sker samma utveckling i Afrika som vi ser i Asien kommer deras hotellstock behöva dubblas flera gånger.
Länder som både har en stark ökning i antalet turister och i hotell är Abu Dhabi, Dubai och Qatar.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024