Annons:

Annons:

Årets chef får snurr på affärerna

Travelpartners vd Mattias Sesemann blev totalt överraskad över utmärkelsen Årets chef i resebranschen. Han trivs bäst i företag med förändringsvilja och med ett dynamiskt team omkring sig. Fast lite tid måste han få över till sitt ambulerande chokladhjul …

Alla som var på Grand Travel Award kunde se att du blev överraskad när du fick utmärkelsen Årets chef.
– Ja, jag var inte alls beredd på att få det här priset. Jag trodde personen i fråga skulle kontaktas i förväg och eftersom jag inte hade hört något kom det här som en total överraskning och jag blev helt ställd! Och nervös.
Inget förberett tacktal alltså?
– Nej inte alls. Men jag hoppas att jag tackade ordentligt.
Om du skulle ge det här priset till någon av de chefer du haft, vem skulle det bli?
(Lång tystnad.)
– Oj, det var en känslig fråga. Jag har haft många bra chefer. Nej, jag kan inte svara på det, men om jag ska välja en chef som jag inte har jobbat med så blir det Janne Carlzon som jag alltid har respekterat. Han var bra på att skapa engagemang och på att höja arbetsmoralen. PÅ SAS lyckades han samla personalen kring ett gemensamt mål.
Är det de viktigaste egenskaperna för att vara en bra chef?
– Ja, och att man inser att ensam inte är stark. Det är visserligen en klyscha, men det är ändå sant. En chef måste omge sig med rätt människor och våga delegera uppgifter.
Och hur skulle du beskriva dig själv som chef?
– Jag inbillar mig att jag är bra på att motivera folk och på att få alla att gå i takt. Och så är jag bra på att släppa ansvar, jag detaljstyr inte någon. Jag omger mig med folk som är olika mig själv. En organisation måste vara dynamisk. Dynamik är en drivkraft. Blir det för mycket balans, om alla är lika, händer till slut ingenting.
Små eller stora företag. Vilket är din grej?
– Svår fråga. Det ligger i alla företags intresse att växa och jag som alla andra måste fundera på när det är min tid och när det någon annans tid. Men jag trivs i företag med förändringsvilja, jag gillar inte byråkrati. Jag vill röra om i grytan. Och det kan passa på både stora och små företag.
Och det kan passa när man driver ett ambulerande chokladhjul, eller?
– Ja, till exempel.
Berätta mer om detta.
– Jag och en kompis äger ett ambulerande chokladhjul tillsammans. Vi testade det i julas på julmarknaden i Kungsträdgården här i Stockholm och det var roligt och gick bra. Nu har Marabou köpt rättigheterna till hjulet. Nästa grej är ett samarbete med Coop. Vi kommer att åka runt på marknader, reklamjippon och andra events och snurra.
Kommer ni att utöka till två och tre hjul framöver?
– Vi skyndar långsamt. Och du ska veta att det är ett stort hjul, ett riktigt schabrak för flera hundratusen kronor. Det är som att åka runt med en tivolivagn.
Förutom att vara vd på Travelpartner och ha ett chokladhjul så är du hotellägare i Thailand och chef för en pokersajt på Malta. Hur hinner du?
– Jag vet inte om jag hinner. Du får fråga min fru, hon tycker nog inte alltid det. Men det gäller återigen att omge sig med rätt människor och att våga delegera. Pokersajten har tio anställda och hotellet har en bra chef så det sköter sig själv. Det är bra att befinna sig i olika sammanhang, det ger mig nya infallsvinklar och nya idéer.
När du tog över vd-stolen blödde som bekant Travelpartner rejält. Tvekade du någonsin att ta jobbet?
– Nej. Jag konstaterade snabbt att affärsmodellen höll och att det fanns bra människor på plats. Vi växlade fokus från marknad till produktion och vi jobbade hårt på att öka effektiviteten. Det var en rolig utmaning och nu känner vi stor stolthet över att vi vände skutan. Det är roligt att gå till jobbet.
Det finns som alla vet en uppsjö av nätresebyråer och nästan alla innehåller prefixet Travel känns det som. Hur gör ni för att profilera er och nå ut till kunderna?
– Ja, det är en förvirrande likhet mellan företagsnamnen och det gäller att inte hamna i Travelträsket. Egentligen kan man sälja resor under alla namn, vi har ju GoLeif i Danmark. Det handlar om förtroende och igenkänning. Det är den stora utmaningen för alla onlineaktörer 2010 – att skapa lojala kunder och bygga relationer. Vi gör det till exempel genom att belöna kunderna på olika sätt. Men det handlar ju om företagshemligheter …
– Och så ska vi inte glömma annonskampanjen med Leif för några år sedan som må ha retat en del, men som var viktig för vår profilering.
Travelpartner är ”din gamla resebyrås värsta fiende” löd budskapet i den annonskampanjen. Vilken är er värsta fiende?
– Okunskapen om hur handeln på internet fungerar. Jag tänker på flygbolagen som till skillnad från oss är stora tungrodda organisationer som inte anpassar sig till onlinevärlden lika snabbt och smidigt. Det är både bra och dåligt för oss eftersom flygbolagen är både partners och konkurrenter. Vi vill samtidigt att de ska förbättra sin onlineverksamhet så att samarbetet löper smidigare, men vi är inte intresserade av att dela med oss av vår kunskap.
– En annan fiende är prisjämförelsesajterna som inte alls är bra ur ett kundlojalitetsperspektiv. Vi är glada över samarbetet, men skulle hellre vara utan dem.
Hur reagerade du på nyheten att Travelstart säljer sin verksamhet i Norden till Etraveli?
– Jag blev glad. Ju färre konkurrenter, des-to bättre.
Hur länge kan man vara en uppstickare i den här branschen?
– Ganska länge faktiskt. Nya kunder tillkommer och marknaden blir större för varje år. Och så kan man vara uppstickare i nya länder. Vi håller till exempel på att etablera oss i Estland.
Vilken framtid förbereder du dig för?
– En framtid där stordriftsfördelarna är uppenbara. Det gäller att äta eller ätas. Och vår styrelse har ambitionen att fortsätta att växa. Men antalet aktörer kommer att bli färre.
Har du några ledord för ditt chefskap?
– Viljan att ständigt förbättras.
När Travel News intervjuade dig i höstas fick du frågan vad du ville bli som liten. Många killar skulle nog ha svarat fotbollsproffs eller brandman. Men du svarade revisor. Det kräver en förklaring.
– Ja, det låter konstigt (skratt), men jag har alltid tyckt att det är kul med ekonomi. Jag var lite nördig när jag var liten. Jag samlade frimärken, hade akvariefiskar och var fågelskådare. Frimärken är fortfarande kul men jag samlar inte längre. Det är åtta–tio år sedan jag fick Postens senaste årsutgåva. Och fågelskådningen har jag bytt mot jakt.
– Men jag vill tillägga att när jag var riktigt liten så visse jag inte vad revisor var.
Till sist. Med tanke på chokladhjulet – vilken är din favoritchoklad?
– Belgisk nougat. Men det har vi tyvärr inte i hjulet.
Årets Chef i Resebranchen
Mattias Sesemann röstades fram till Årets chef i resebranschen av 50 utvalda branschchefer.
Motiveringen löd:
”Med Mattias Sesemann vid rodret har internetresebyrån Travelpartner lämnat förlustsiffrorna bakom sig och kapitaliserat på de stora investeringar i marknadsföring som tidigare gjorts. Resebyrån växer kraftigt med bibehållen lönsamhet och prövar nya innovativa marknadsföringskanaler under hans målmedvetna och prestigelösa ledarskap.”
Mattias fick 32 procent av rösterna. Övriga nominerade var Mats Jansson, SAS, 24 %, Michael Juniwik, Sverigeflyg, 20 %, Leif Vase Larsen, Apollo, 14 % och Katarina Petrini, Ticket, 10 %.

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA
ANNONS
ANNONS
ACCOUNTING
Sista ansökningsdag:
31 augusti 2018
Projektledare till Event in Skåne, Malmö
Sista ansökningsdag:
9 augusti 2018
JUNIOR SALES/ SALES ASSISTANT
Sista ansökningsdag:
22 augusti 2018
Resesäljare vikariat t.om mars 2019
Sista ansökningsdag:
31 augusti 2018
Junior Program Manager (Account Manager)
Sista ansökningsdag:
6 augusti 2018