Annons:

Månadens rookie: Johannes Stålnacke Nero

Här är december månads rookie i reseindustrin: Johannes Stålnacke Nero. Idag gör han filmer åt Thomas Cook och är kung i sociala medier. Hans viktigaste skola heter YouTube. I morgon eller om några år är han hög chef i besöksnäringen så det är lika bra att du läser den här intervjun redan idag om du vill ha koll på framtiden.

Vem är du?

– Jag heter Johannes Stålnacke Nero och är 24 år. Jag jobbar med mina två största passioner – att göra film och att resa.

Du har ett roligt namn: Stålnacke Nero, kan du inte berätta något om detta?

– Trots namnet har jag faktiskt inget att göra med kejsare Neros nedbrän- ning av Rom. Nero är ett sydsvenskt soldatnamn och Stålnacke är ett typiskt Kiruna-efternamn.

Varför arbetar du i reseindustrin?

– Jag har rest ända sen jag var bebis. Mina föräldrar var frilansjournalister och släpade med mig och min syster på arbetsresor runt om i världen. Jag har till exempel bott på ashram i Indien och tältat med beduiner i Oman. Kombon mitt eget drömjobb och att få jobba med andras dröm är suverän.

Vad är det bästa med Thomas Cook?

– Det finns en väldig mix och kunskaps- bredd i företaget. Många har startat som guider och sen klättrat och kan verkligen det här med resor. Samtidigt finns en stor öppenhet för unga personer och nya idéer. Trots att jag var helt nyanställd så fick jag tidigt gehör för rätt vågade idéer. Alldeles i början fick jag en idé om att vi borde skoja med lite med vår största kon- kurrent när de bytte namn. Claes Pellvik, marknadschef på Ving, hakade på direkt och vi kunde publicera senare samma dag.

Utbildning: 

– Pluggat journalistik på Poppius Journa- listskola och dokumentärsfilmutbildning på Sundbybergs Folkhögskola. Men det mesta jag kan har jag lärt mig med hjälp av tutorials på YouTube.

Vad är besöksnäringens största utmaning?

– Det blir allt enklare att organisera resor själv. Därför måste företagen kunna erbjuda reseupplevelser som inte kunden kan ordna själv. Sen måste vi bli mycket bättre på att värna om miljön, där har hållbart resande en viktig roll att spela.

Vad gör du om tio år?

– Jag vill göra riktigt stora kampanjer som verkligen berör. Och jag vill fortsätta ha riktigt kul på jobbet.

NAMN: Johannes Stålnacke Nero

TITEL: Producer Moving Image & Content

FAMILJ: Föräldrarna Claes och Anna Lena och syster Ellen

ÅLDER: 24

BOR: Lilla Essingen, Stockholm

SENASTE RESA: Hälsade på min syster som bor i Berlin.

FAVORITHOTELL: Casa Cook Kos. Deras hotellfrukost är den bästa jag någonsin testat.

FAVORIT RESEAPP: Google Maps

FLYGBOLAG SOM JAG HELST ÅKER MED: Thomas Cook Airlines. Besättningen är fantastiskt trevlig och omhändertagande.

FAVORITDESTINATION BORTOM MIN EGEN: USA. Det är en dröm att bo och jobba i New York.

DETTA VET VI INTE OM DIG: När jag var i tonåren var jag en väldigt duktig World of Warcraft- spelare. Det var faktiskt så jag kom in på det här med att göra film. Jag började göra egna gaming-filmer och när filmerna snabbt fick över en miljon visningar skippade jag min ur- sprungliga yrkesplan att bli jurist. 

Kommentarer är stängda.