Annons:

Här är linjerna som får allmän trafikplikt

Regeringen inför en temporär allmän trafikplikt på ett antal flyglinjer från Arlanda till och från Norrland och Gotland. – 105 miljoner avsätts för att vissa kritiska flyglinjer ska fungera, meddelade Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på en pressträff tillsammans med Emil Källström, ekonomisk-politisk talesperson i Centerpartiet, och Lena Erixon, Trafikverkets generaldirektör. Travel News var på plats i regeringskansliet och nedan hittar du en podcast med intervjuer med alla nyckelpersoner.

Regeringen har enligt ett pressmeddelande beslutat att införa en temporär allmän trafikplikt på ett antal flyglinjer till och från Norrland och Gotland. Syftet är att säkerställa en grundläggande tillgänglighet för transporter av personer och gods för samhällsviktiga ändamål. Beslutet bygger på en överenskommelse mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna.

Regeringens beslut om en temporär allmän trafikplikt innebär att ett visst utbud av flygtrafik ska upprätthållas. Som en del i detta uppdrar regeringen åt Trafikverket att skyndsamt ingå avtal om flygtrafik på följande linjer:
  • Kiruna–Arlanda
  • Luleå–Arlanda
  • Umeå–Arlanda
  • Östersund–Arlanda
  • Skellefteå–Arlanda
  • Örnsköldsvik–Arlanda
  • Sundsvall–Arlanda
  • Visby–Arlanda

Trafikverket ska se till att de flygplatser som omfattas av beslutet av allmän trafikplikt kan nås genom att i möjligaste mån arrangera en kostnads- och miljömässigt effektiv slingning av flyglinjerna, med upp till tre mellanlandningar på en linje.

Regeringen har i sitt beslut angett att utgifterna för trafiken högst får uppgå till högst 105 miljoner kronor. Utgifterna för trafiken finansieras inom de medel för trafikavtal som Trafikverket disponerar.

2 kommentarer

  1. Frank Grimes: Mycket bra och jag hoppas det inte är för sent för BRA att kunna skicka in ett anbud! Flyget är det mest tidseffektiva och tillförlitliga sättet vi har att resa över större avstånd. Däremot ser jag inte någon större anledning till att Sundsvall ska omfattas av trafikplikten. Det tar ju bara 3½h med snabbtåg Sundsvall - Stockholm (~3h till Arlanda). Sundsvall är svår att motivera både tidsmässigt och miljömässigt. Att just Arlanda blir navet och inte Bromma känns spontant tveksamt, eftersom det måste vara dyrt att ha en så stor flygplats igång för så få linjer, men kan bero på den utrikestrafik som faktiskt finns kvar där och som inte kan läggas på BMA.
  2. Kerstin Granström: Att Göteborg inte är med i listan är för mig skumt.
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024