Annons:

Regeringens senfärdighet hotar tusentals arbetstillfällen och återbetalningarna till över en miljon resenärer

För mer än tre veckor sedan lämnade resebranschföreningen SRF in ett konkret förslag till regeringen på en stödfond som skall hantera återbetalningarna till resenärerna för inställda resor. Fonden finansierar sig själv via framtida avgifter och belastar därmed inte skattebetalarna. – Om inte regeringen kommer med besked snart kommer tusentals arbetstillfällen att försvinna samtidigt som konsumenterna riskerar att bli av med sina pengar, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF i ett pressmeddelande.

Coronautbrottet och UD:s avrådan från samtliga resor gör att resebranschen står helt stilla. En hel industri som normalt omsätter miljarder har i dag noll omsättning. Samtidigt väntar hundratusentals resenärer på återbetalning av inställda resor medan flygbolagen vägrar betala tillbaka. En ohållbar situation för en hel bransch.

– Konsumenterna har rätt att få igen sina pengar. Nu kläms resebyråer och researrangörer mellan två sköldar. De är skyldiga att betala tillbaka till konsumenterna, men får själva ingen återbetalning från flygbolagen. Då förlorar konsumenterna sina pengar och reseföretagen riskerar konkurs, säger Didrik von Seth i ett pressmeddelande.

För att lösa situationen har SRF föreslagit för regeringen att den omgående inrättar en fond på sex miljarder kronor. Det motsvarar det förväntade belopp flygbolagen kommer vara skyldiga om dagens situation består resten av året. Resenärer som har rätt till återbetalning ska kunna få pengar ur fonden. Fonden självfinansieras genom att resenärer de kommande 20 åren betalar en avgift på 5 kronor för en flygresa och 25 kronor för en paketresa. En liknande lösning finns redan i Danmark.

– Vi vet inte om det finns ett politiskt motstånd mot den här lösningen, eller varför regeringen dröjer med att ge besked. Får vi ingen lösning kommer vanligt folk att förlora stora summor och flera tusen anställda riskerar sina jobb, säger Didrik von Seth.

Fakta – SRF:s förslag till regeringen
– SRF föreslår att regeringen omgående inrättar en fond på sex miljarder kronor, som administreras av Kammarkollegiet.
– Fondens 6 miljarder kronor återbetalas på 20 år. Det sker genom en avgift på 5 kronor per flygresa och person, samt 25 kronor per paketresa och person.
– För att underlätta hanteringen och minimera Kammarkollegiets arbete föreslår SRF att man tillfälligt återinrättar myndigheten Resegarantinämnden, som bedömer resenärernas återbetalningskrav.
– Resegarantinämnden bör besättas av representanter från resebranschen, konsumenter och Kammarkollegiet.

Om SRF
Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF, har cirka 300 medlemsföretag som sysselsätter 7 000 anställda. De står för mer än 80 procent av svenska resebyråers och researrangörers omsättning på 60 miljarder kronor 2018. SRF arbetar för sunda konkurrensförhållanden och en positiv utveckling av den svenska resebranschen. Medlemskap i SRF innebär en kvalitetsstämpel och krav på att följa SRF:s riktlinjer och stadgar.

9 kommentarer

  1. Peter Hellman: Bra inslag Didrik och SRF i morse på SVT! Resebranschen är i ett skruvstäd och nära en katastrof för kunder och medarbetare! Avvakta betalningar till kunder... Viktigt att få till en ny regel-stödfond, där man följer Danmarks ex- startar en fond med en resegaranti nämnd som administreras av kammarkollegiet. Go- SRF -GO!! Peter Hellman
  2. Anonym: Försöker hitta inslaget med Didrik på SVT Play. Vilket program och ungefärlig tid var det?
  3. Kent: https://www.svtplay.se/…/morgon…/morgonstudion-14-apr-06-00… Ca 1h 22min in i programmet.
  4. Anonym: Hittade inslaget på Morgonstudien på SVTPlay. Finns 01.22 in i inslaget.
  5. John Doe: SRFs förslag hjälper inte i dagens situation. Det är en möjlig framtida lösning. Dock låter lösningen teoretisk och lösningen låter underbar om världen såg ut som 1985. Finns ju massor av resebyråer som säljer resor i Sverige idag utan att befinna i Sverige eller EU. Och finns svenska resebyråer som säljer i länder utanför EU utan att ha fysisk lokalisering i dessa länder. Sen 5 kronors dyrare flygbiljett verkar som ingetting, jovisst säg det till en användare av Momondo. Dessa kunder ägnar timmar och dagar för att hitta en resa som är 5 kronor billigare. Dessa användare vet inte hur priser sätts av OTAerna på meta och kommer veta lika lite om dessa 5 kronor oavsett marknadsföring. Kunderna har ju lockats kring Momondo, Flygresor.se, LCC samt Booking.com och Hotels.com även om paketreselagen marknadsförts. Kunderna syr ihop massor av resor själva nuförtiden. Dessutom ger Hotels.com och Booking.com kunden tillvalet att betala när de anländer till hotellet/checkar ut. En slags försäkring om alla flyg skulle sluta flyga.
  6. Anonym: John Doe, detta är Inte alls så svårt att lösa, Svenska företag får ta del av denna fond för de svenska kunder som valt med omsorg vid sitt köp av biljett. OTA/META som inte har något säte i Sverige och som har svenska kunder får klara sig själv helt enkelt. Hur ser man detta? IATA nummer som är registrerat i Sverige, minst två anställda som företaget betalar svensk arbetsgivaravgift för? Medlem hos SRF? finns massa sätt att kontrollera att detta sköts korrekt. Detta gör att oseriösa aktörer försvinner från marknaden och de kunder som tyvärr hamnat i kläm kommer använda sig av en seriös aktör nästa gång. WIN WIN. Det som skulle hjälpa branschen är att inte uppmuntra till META sighter, prisjämförelse i alla ära men det enda deras existens gjort är att pressa ner marginalerna så att förtjänsten är obefintlig, de kunder som valt att köpa en superprispressad och billig biljett förtjänar service därefter. Oklarheterna kring Paketreselagen är allt tydligare då många som du säger bygger sina paket själv, detta gör dem på två olika sidor för att? Jo för att det är billigt = paketreselagen/sammansatt resa gäller sällan. Konsumenterna skulle gynnas mer genom att betala mer, inte tvärtom, det är dags att folk lär sig skillnaden på billigt och prisvärt varav det senare är att föredra för alla parter. I detta läge handlar det om branschens överlevnad. Den kund som väljer bort en trygg aktör för 5 kr kan gott förtjäna att stå där i en situation som denna, det är själförvållat och inte mer än rätt i sånna fall.
  7. John Doe: @anonym. Kunder vet inte ens vad ett IATA-nr är för något. Det finns svenska OTAer som säljer flygbiljetter utanför EU via Skyscanner etc. Utländska OTAer kan sälja flygbiljetter i Sverige via svenska konsolidators eller/och svenska OTAer säljer flygbiljetter via konsolidators på andra sidan jorden. Inse att världen blivit global.
  8. Anonym: @John Doe, kunderna behöver inte veta vad ett IATA nummer är, kortfattat= Fonden som garanteras av svenska staten borde endast godkänna ersättning till Svenska medborgare som bokat sin resa med en svensk aktör, ett sätt att kontrollera detta är följande: 1. IATA-numret i fråga är svenskt 2. Företaget i fråga betalar ut svensk arbetsgivaravgift till staten 3. Företaget i fråga är medlem i SRF. Om du köpt biljett via dessa sidor utomlands får du vända dig till ditt försäkringsbolag ELLER godta de villkor som flygbolaget ställt, fonden är tänkt att hjälpa de svenska konsumenter som har rätt till ersättning. Världen är global i allra högsta grad men det är orimligt att begära att svenska staten ska garantera återbetalning för den som 1. inte är svensk medborgare och 2. för företag som inte har något med sverige att göra. Berörd enhet/instans som hanterar återbetalning kan med enkelhet fastställa vilka kanaler/arrangörer/aktörer/resebyråer som är godkända och därigenom sortera bort Konsolidators/utländska OTA osv... Syftet med fonden är främst att rädda SVENSKA företag med anställda som riskerar att förlora jobbet på grund av rådande situation.. om du gärna ser att folk förlorar jobbet än att bidra med en konstruktiv lösning kan du säga detta istället för att endast kritisera SRF i deras arbete.
  9. Erik: Varför ska svenska staten gå in med ännu mer?!. Låt EU starta den där jäkla fonden istället eftersom det är ett problem för alla medlemsländer. Vi är en union och vi betalar en hiskelig avgift. För vad? För att EU i kristid ska vara knäpptysta?!
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024